Nu möter elbilstillverkaren Tesla kritiken om återkommande bilbränder med statistik som visar att det tvärtom är nio gånger säkrare att köra Tesla, skriver Ny Teknik.
"Vanliga" bilar brinner oftare än Tesla
Mest läst i kategorin
Bilar som brinner är ingen vidare marknadsföring. För elbilsjätten Tesla har bilbränder varit ett återkommande problem under de senaste åren som även florerat flitigt i media.
Fjorton brinnande bilar på fem år
Mellan 2013 och 2018 var fjorton stycken av Teslas bilar inblandade i bränder. Däribland en en Model S som under 2019 fattade eld sedan underredet skrapats mot en stensatt kant. Ytterligare en bil av samma modell började brinna året därpå efter att föraren uppmärksammat en rad smällar från bilen, skriver Ny Teknik.
Senast i helgen omkom två personer i Houston, i delstaten Texas, USA sedan deras Model S kraschat in i ett träd och fattat eld. Något som enligt Teslas vd Elon Musk ska ha berott på att förarstödet autopilot inte var aktiverat. Bilen var inte heller utrustad med så kallad “total självkörningsförmåga”.
Egen olycksrapport
Oavsett vad som orsakade den senaste kraschen är en brinnande bil utan tvekan en för mycket, vilket lett till att Tesla nu väljer att presentera egen statistik över krockar och bränder i olycksrapporten “Tesla Vehicle Safety Report”.
Enligt statistik som tagits fram av the National Fire Protection Association, NFPA, samt U.S. Department of Transportation framgår det att en Tesla brinner en gång per 330 miljoner körda kilometer.
En siffra som kan jämföras med det generella snittet för bilar i USA där bränder enligt National Transport and Safety Authority, NHTSA, inträffar en gång per 30 miljoner kilometer.
Statistiken som i bägge fallen baserats på åren 2012-2019 visar att bränder är nio gånger vanligare för den som kör en vanlig bil, än de som väljer Tesla.
I arbetet med rapporten har Tesla valt att inkludera alla typer av bilbränder, till exempel de som inträffar i parkeringshus. Detta för att all data ska vara jämförbar. Exakt hur den processen gått till eller vilka variabler man använt sig av framgår dock inte.
Läs även:Tesla skräller och Elon Musk blir bara rikare
Läs även: Larmet: Volvoägare utelåsta – bilen känner inte igen nyckeln
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.