Dagens PS

Vägarbeten i kris: För dyrt att bygga med Elmaskiner

Det är dyrt med omställningen till el, på flera nivåer. (Foto: Getty Images)
Det är dyrt med omställningen till el, på flera nivåer. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 dec. 2024Publicerad: 18 dec. 2024

När vägarna ska byggas och lagas med maskiner som går på el blir det både väldigt dyrt och knepigt när maskinerna måste laddas ofta.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En grön våg sveper över Norge, och det är inte bara personbilar som elektrifieras. Även bygg- och anläggningsplatser blir alltmer miljövänliga, med utsläppsfria anläggningsmaskiner.

I januari 2024 inledde Statens vegvesen sitt första vägprojekt med enbart elektriska maskiner. Projektet, som genomfördes i Gran centrum på Hadeland, stöddes av Samferdselsdepartementet och syftade till att skapa en så kallad “Miljögata”, skriver TV2.

Utsläppsfri masstransport

För första gången utfördes all grävning och masstransport med eldrivna maskiner. Projektledare Mathilde Christensen från Hafslund och byggeleder Håvard Vaaje från Statens vegvesen konstaterar att projektet har sparat 290 ton koldioxid, vilket motsvarar utsläppen från 150 personbilar under ett år.

ANNONS

Senaste nytt

Utmaningar med eldrift

Trots de positiva miljöaspekterna har projektet kantats av utmaningar. Enligt projektledare Jøran Jørgensen på Anlegg Øst Entreprenør har arbetet varit både dyrare och mer tidskrävande än om man hade använt dieselmaskiner.

De elektriska maskinerna är dyrare i inköp och kräver laddning under arbetsdagen, vilket begränsar arbetstiden. Dessutom har det uppstått tekniska problem, särskilt med maskiner som konverterats från dieseldrift.

Lärdomar inför framtiden

Jørgensen medger att arbetet varit krävande och att det inneburit en brant inlärningskurva. Erfarenheterna från Gran kommer dock att vara värdefulla i framtida anbudsförfaranden för utsläppsfria projekt.

ANNONS

Omogen marknad

Statens vegvesen är inte förvånade över utmaningarna och påpekar att marknaden för utsläppsfria anläggningsmaskiner fortfarande är omogen. Det råder brist på både tillgänglighet och kompetens, och de elektriska maskinerna är mer benägna att drabbas av fel och driftstopp.

Utsläppsfria maskiner blir standard

Från och med 2028 kommer Statens vegvesen att kräva utsläppsfria maskiner i alla nya byggprojekt. Förhoppningen är att fler projekt ska leda till lägre kostnader och förbättrad maskinteknik.

Här är “Årets Elbil 2024”

Priserna haglar så här års och nu har Elbilen valt att ta fram Årets Elbil. Det är dock ingen större överraskning vilken som vann. Tidningen Elbilen har

Läs också:
Hyresgästerna betalar för bevakning som knappt finns. News 55
Han avslöjar strategernas hemliga överlevnadsguide. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]