Förbjud laddhybrider samtidigt som bensin- och dieselbilar. Det är budskapet från företrädare för flera miljöorganisationer som uppmanar Sveriges regering att omedelbart ta bort klimatstödet för hybriderna.
Vädjar till regeringen: "Förbjud laddhybrider"
Mest läst i kategorin
De menar att stödet till laddhybrider hindrar omställningen till elbilar.
“I stället för ett undantag för laddhybrider behövs omedelbara åtgärder för att stoppa subventionen av dessa bilar. Förra året betalade staten ut minst en miljard kronor i stöd till bilar som släpper ut mer koldioxid än genomsnittet av nya bilar i EU”, skriver företrädare för Greenpeace och tankesmedjan New Weather Institute Sverige i en artikel på DN Debatt.
Kritiserar direktiv till utredning
I januariavtalet enades regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna om att det inte ska ”vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2030”. En utredning har tillsatts för att ta fram hur ett förbud ska se ut. Men miljöorganisationerna kritiserar att regeringen i direktivet till utredaren skrivit att han ska föreslå hur laddhybrider ska kunna undantas från ett förbud.
“Att införa ett sådant undantag kan bli ett historiskt misstag”, skriver de i artikeln.
Norge hålls fram som ett föredöme, då landet har en nybilsförsäljning på 54 procent elbilar, något som Sverige ligger “ljusår” efter enligt debattörerna. De menar att laddhybrider får orealistiskt låga utsläppssiffror enligt WLTP-systemet, som gör dem politiskt attraktiva och berättigar dem till stora och oförtjänta klimatbonusar, och att detta utnyttjas av billtillverkarna.
“I vad som verkar vara en medveten greenwash-strategi används de missvisande siffrorna för att sudda ut gränsen mellan fossildrivna bilar och elbilar. Vi ska tro att en fossilbil är en elbil”, skriver de.
“Undfallenhet mot Volvo”
Förbjud laddhybrider, är uppmaningen från debattörerna som menar att Sveriges regering sitter i knät på fordonsindustrin, bland annat Volvo.
“Regeringens undfallenhet mot Volvo och den övriga fordonsindustrins önskemål håller på att göra Sverige sämst i klassen, ironiskt nog långt mycket sämre än våra oljeexporterande grannar i Norge”, skriver de.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.