Eftersom den viktiga bilsalongen i Genève inte kunde gå av stapeln på grund av ett kinesiskt virus, så får jag presentera några av de viktigaste nyheterna med hjälp av pressreleaser och bilder från tillverkarna istället för att rapportera på plats. Utförligare artiklar och tester kommer snart.
Utvalda bilnyheter från inställda bilsalongen
Mest läst i kategorin
Efter att myndigheterna i Schweiz förbjudit folksamlingar på 1.000 personer så stängde bilsalongen i Genève ner innan den ens hade öppnat. Under flera veckor hade tillverkarna låtit bygga snygga och dyra montrar varav en del tillhörde gigantiska format. Bilar hade skeppats ner för att möta besökarnas beundran och hela 90 nyheter skulle presenteras på mässan som skulle fira 90-årsjubileum. Rivningen av montrar och skeppandet av bilar tillbaka till respektive fabrik började omedelbart efter beslutet. Men ett märke fick tillstånd att stanna ytterligare en dag, vårt svenska superbilmärke Koenigsegg.
Koenigsegg Gemera
Den genomsympatiske Christian von Koenigsegg ville så gärna visa upp sin senaste och revolutionerande skapelse för världspressen, Gemera. Världens första fyrsitsiga supersportbil med hela 1.700 hk som levereras av en trecylindrig bensinmotor i samarbete med tre elmotorer. Jag låter Christian presentera den själv.
BMW i4
BMW:s blott andra helelektriska bil sedan lanseringen av i3 2013 (i8 är en laddhybrid). Det handlar fortfarande om en konceptbil men redan nästa år ska den börja säljas och vi kan bara hoppas att grillen då blir mindre framträdande än vad konceptbilen visar. Med ett batteri på ca. 80 kWh som producerar 530 hk och en räckvidd på 600 km, så kan det bli hett om öronen för Tesla och Porsche som förmodligen är de som ligger närmast i pris och prestanda.
Volkswagen ID.4
Först ut i Volkswagens elbilsoffensiv var ID.3, en modell i ”Golf-klassen” som kommer till sommaren. Nästa modell att lämna fabriken i Zwickau nästa år blir en SUV med den kronologiska beteckningen ID.4 som med olika drivpaket ger en maximal räckvidd på 500 km. Första modellerna blir bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrift kommer något senare.
Volkswagen Golf GTI
Senaste generationen av den numera ikoniska Golf testade jag i höstas. Då talade man om GTI-modellen som var tänkt att ha sin premiär i Genève. Denna busbilarnas urfader kommer med 245 hk och LED-listen mellan framljusen som jag efterlyste i min artikel. Det blir den kraftfullaste modellen tillsvidare av generation 8. Ytterligare varianter kan vara på väg inklusive en plusvariant av R-modellen som enligt icke bekräftade rykten kommer att ha runt 400 hk i ett laddhybridutförande. Vi får väl se.
Volkswagen Touareg R
Volkswagens bamse SUV som är ett något billigare alternativ till bl.a. Audi Q7 har fått ännu mer krut under huven och sportigare attribut samtidigt som den har blivit en laddhybrid. Med teknik från Bentley Bentayga Hybrid. Under huven härjar en V6 bensinare på 340 hk som med en elmotor på 136 hk ger en gemensam systemeffekt på 462 hk och 700 Nm vridmoment. Batteriets kapacitet är 14,1 kWh men räckvidden är ännu inte avslöjad. En gissning är ca. 4,5 mil på el. Det ska gå att köra 140 km/h utan att använda bensinmotorn. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och den kan dra 3,5 ton! Prestanda före miljö gäller här.
Cupra Formentor
Detta är varumärkets första bil som inte bygger på en Seat-modell. Det handlar om en Crossover med en helt egen profil. Den kommer att erbjudas med två motoralternativ där ett av dem är en laddhybrid som utgår från en 148 hk bensinmotor och en 115 hk elmotor med en sammanlagd systemeffekt på 245 hk och 400 Nm vridmoment. Räckvidden på ren el uppges vara ca. 5 mil. Det andra alternativet är samma som i Cupra Ateca, dvs. en 2.0 TSI-bensinmotor på 310 hk och 400 Nm vridmoment, en riktig racer med fyrhjulsdrift. Cool design som säkert lockar många yngre köpare med relativt välfylld plånbok.
Skoda Octavia RS iV
Den helt nya och betydligt snyggare Skoda Octavia som jag testade i höstas kommer nu i varumärkets prestanda-kostym, RS. Till skillnad från tidigare år så har beteckningen fått tillägget iV vilket innebär att det handlar om en laddhybrid som bygger på samma drivlina som nya Golf GTE, dvs. en 1,4-liters bensinmotor med turbo och en elmotor på totalt 245 hk och 400 Nm vridmoment. Räckvidden på ren el uppges vara 5,5 mil. 0-100 km/h ska gå på friska 7,3 sekunder och toppfarten landar på 225 km/h. Kommer både som sedan och kombi.
Audi A3 Sportback
Även Audi A3 Sportback är helt ny från grunden. Sportigare design med en dynamisk front med smala LED-ljus och bredare grill. Snygga linjer tillsammans med breddade hjulhus á la ur-quattro och LED bakljus. Det var utsidan det. På insidan hittar vi de största förändringarna där det Audis MMI-system har hittat in. Ett nyutvecklat chassi bidrar till sportigare egenskaper. Tre motoralternativ, 116 hk + 150 diesel samt 150 hk bensinare kommer vid lanseringen. Quattro-varianter, mildhybrider, laddhybrider och den fina gasdrivna g-tron dyker upp senare under året.
Mercedes-Benz E-Klass
Efter fyra år med innevarande modell så genomför Mercedes en kraftfull uppdatering av sin bästsäljare E-Klass. Förutom att exteriören fått en ny design med tuffare front och smalare bakljus, så har man bl.a. en ny instrumentering som innefattar en sammanslagning av instrumenteringen och det fina MBUX-systemet till en stor skärm. Den största nyheten är en helt ny motor. Det handlar om en 2-liters turbomatad 4-cylindrig bensinare med 48V mildhybrid som levererar sammanlagt 288 hk. Mildhybridsystemet möjliggör cylinderavstängning i nedförsbackar för bättre bränsleekonomi.
Alfa Romeo Giulia GTV
Ingen ny bil men däremot en ny modell som hamnar snäppet högre än den häftiga Giulia Quadrifoglio på 510 hk. Med den klassiska beteckningen GTA har den italienska tillverkaren strippat Quadrifoglion på 100 kg och adderat 30 hk till den ljuvliga 2,9 liters V6:an. Detta tillsammans med designattribut som en överdimensionerad bakre spoiler, kolfiberdetaljer, racingstolar med fyrpunktsbälten och en produktion begränsad till endast 500 bilar, gör denna skönhet till något för den hugade Alfa-älskaren att sukta efter. Kom ihåg; “You haven’t been a true petrolhead until you owned an Alfa”
Fiat 500 la Prima
Den italienska miljömotsatsen till Alfa Romeo GTA är nog den snart kultförklarade nya generationen av Fiat 500. Denna lilla retrobil som förmodligen räddade Fiat från undergång när den visades på bilsalongen i Genève 2004 kommer nu med en politiskt korrekt elbil med den tjusiga tilläggsbeteckningen ”la Prima” och som ska ta upp kampen med bl.a. Honda e, Peugeot e208, Opel Corsa-e osv. Med en räckvidd på 320 km (400 km i stadstrafik) så hamnar den i samma fack som Peugeot och Opel men klart före Honda e. Något pris är inte klart eftersom vi får vänta till oktober på denna utmanare.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.