2024 blev ett minst sagt oväntat år för bilbranschen. Trots en minskning av nyregistrerade bilar, inklusive en dramatisk nedgång i antalet elbilar, fortsätter utsläppen från den genomsnittliga personbilen att minska.
Utsläppens seger: Så minskar de – även utan elbilens hjälp


Mest läst i kategorin

Det visar siffror från Transportstyrelsen som rapporterats in till EU-kommissionen.
Men hur länge kan den positiva trenden hålla i sig om inte elbilarna fortsätter att öka i antal?
Kollapsen på elbilsmarknaden
Under 2024 registrerades 261 342 personbilar i Sverige, vilket är en minskning med drygt 29 000 bilar jämfört med året innan. Det är den lägsta siffran på över tio år. Samtidigt minskade koldioxidutsläppen från den genomsnittliga bilen från 61,3 gram/km till 59,06 gram/km.
Den stora överraskningen är dock raset i antalet nyregistrerade elbilar.
“Antalet nyregistrerade personbilar sjönk tydligt under 2024. Den mest tydliga nedgången syns bland de rena elbilarna som minskade från 113 571 till 97 079. Det motsvarar en minskning på mer än 14 procent,” säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Nissans framtid i ovisshet – nedgradering och uppköpsrykten
Nissan har det tufft. Ryktena säger att de letar samarbetspartner alternativt bli uppköpta. Men hur kommer detta påverka varumärket? Inledningen på
Elbilens tveksamma år
För första gången ser vi en minskning i andelen nyregistrerade elbilar. Minskningen är tydligast bland de rena elbilarna, som minskade med över 14 procent. Det är ett trendbrott som väcker frågor om framtiden för den elektriska revolutionen på vägarna. Är det här början på slutet för elbilens frammarsch, eller är det bara en tillfällig dipp?
“Det är svårt att peka på en enskild förklaring till förändringen,” fortsätter Andersson.
“Klimatbonusens avskaffande kan vara en bidragande orsak, politiska beslut som sänkt kostnaden för fossildrivmedel en annan. Men också att vi lever i ekonomiskt osäkra tider och en elbil är generellt sett dyr i inköp, och det kan påverka. Det finns sannolikt flera bidragande orsaker till utvecklingen.”
Trendbrott eller tillfällig dipp?
Minskningen av elbilar är ett trendbrott, men det är ännu oklart om det är en tillfällig dipp eller en långsiktig förändring. Faktum kvarstår att utsläppen från den genomsnittliga bilen minskar, men frågan är hur länge det fortsätter om inte elbilarna fortsätter att öka i antal.
Kommer vi att se en återhämtning av elbilförsäljningen under 2025, eller är det här början på en ny era där andra faktorer än utsläpp styr bilköparnas val?
Genomsnittliga utsläpp nyregistrerade personbilar 2023-2024
Registrerade personbilar 2023 | Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2023 | Registrerade personbilar 2024 | Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2024 | |
Bensindrivna personbilar | 89 525 | 135,87 gram/km | 84 009 | 134,55 gram/km |
Dieseldrivna personbilar | 19 812 | 163,61 gram/km | 14 953 | 168,25 gram/km |
Gasdrivna personbilar | 2 094 | 109,56 gram/km | 710 | 111,14 gram/km |
Etanoldrivna personbilar | 2 646 | 127,80 gram/km | 160 | 128,03 gram/km |
Eldrivna personbilar | 113 571 | 0,00 gram/km | 97 079 | 0,00 gram/km |
Laddhybrider (diesel/el) | 1 887 | 23,28 gram/km | 3 296 | 15,31 gram/km |
Laddhybrider (bensin/el) | 60 826 | 28,13 gram/km | 61 133 | 23,99 gram/km |
Vätgasdrivna personbilar | 4 | 0,00 gram/km | 2 | 0,00 gram/km |
Summa | 290 365 | 61,05 gram/km | 261 342 | 59,06 gram/km |
Vad betyder utsläppen enligt WLTP?
Statistiken bygger på uppgifter från biltillverkarna och följer testcykeln WLTP, en mer realistisk mätmetod än den tidigare NEDC. Det innebär att värden från 2019 och tidigare inte är jämförbara med de nu presenterade. Men vad betyder det egentligen för oss konsumenter? Och hur ska vi tolka de nya siffrorna?

Kia: EV4 får unik växellåda – en GT med extra krydda
Det finns många som vägrar släppa växelspaken och känslan av en manuell växellåda. Kia hoppas vända dem med sin simulation. Kia EV4 är på väg att lansera
Läs också:
Efter nya flygskatten: Ryanair drar in på flera destinationer. News 55
Bankchef: Tyskland behöver Trumps tempo. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.