Dagens PS

USA riskerar att försvaga sin egen bilindustri

Donald Trump kämpar på med tullarna. (Foto: AP/TT)
Donald Trump kämpar på med tullarna. (Foto: AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 apr. 2025Publicerad: 10 apr. 2025

Nya tullar på import är avsedda att försvåra livet för utländska företag, men USA:s egna varumärken kan känna av smällen först.

ANNONS

Mest läst i kategorin

President Donald Trumps nya tullar på importerade bilar är tänkta att skydda den inhemska bilindustrin och skapa amerikanska jobb. Men verkligheten är sällan så enkel. Analytiker varnar nu för att tullarna kan slå hårdare mot amerikanska biltillverkare än mot deras utländska konkurrenter.

Ett oväntat importberoende

ANNONS

Detroits “Big Three” – GM, Ford och Stellantis – sålde förra året 1,85 miljoner importerade fordon i USA. Detta motsvarar 13 procent av deras globala försäljning. Som jämförelse importerade de tre stora japanska tillverkarna Toyota, Honda och Nissan 1,53 miljoner fordon, vilket endast utgör 9 procent av deras globala försäljning. De tyska biltillverkarna ligger ännu lägre, med en importandel på 7 procent.

Denna statistik visar att amerikanska biltillverkare är mer beroende av import än sina utländska konkurrenter. Enligt en rapport från JATO Dynamics importerar de främst från fabriker i Kanada och Mexiko.

Dessutom är de mer beroende av den amerikanska marknaden än europeiska och japanska tillverkare, som har en större global spridning.

Trump ger upp efter mindre än ett dygn – pausar tullarna

Trump ger upp på sin hårda linje och pausar de höga tullarna i 90 dagar. Den allmänna tullen på 10 procent på alla utländska varor kvarstår – och Kina

ANNONS

Senaste nytt

General Motors i riskzonen

General Motors (GM) är den amerikanska tillverkare som riskerar att drabbas hårdast av tullarna. Under 2024 var de näst största importören av fordon till USA, efter Hyundai-Kia och Toyota. Importerade modeller utgör 18 procent av deras globala försäljning, vilket är högst bland världens fem största biltillverkare.

GM:s situation förvärras av att deras försäljning i Nord- och Sydamerika samt Kina dominerar, medan de är nästan frånvarande i Europa. I Kina ökar dessutom försäljningen av inhemska märken, vilket gör den amerikanska marknaden än viktigare för GM.

ANNONS

Kina svarar omedelbart – höjer lika mycket som USA

Kina har återigen svarat på president Donald Trumps tullpolitik genom att höja sina avgifter på amerikanska varor till över 80 procent. Enligt ett

En komplex situation

“Införandet av dessa tullar är ytterligare ett problem för branschen att hantera. USA är världens näst största fordonsmarknad, och det kommer nu att bli svårare än någonsin för de flesta icke-kinesiska biltillverkare att handla”, säger Felipe Munoz, global analytiker på JATO Dynamics till Carscoops.

Även andra tillverkare kommer att påverkas. Mazda importerade 343 000 av sina 1,28 miljoner sålda bilar till USA under 2024. Subaru är också starkt exponerade på den amerikanska marknaden, där 71 procent av deras globala försäljning sker.

Ny Iphone riskerar att bli 3 500 kronor dyrare

Apple försöker parera mot Trumps tullsmocka, men i värsta fall slutar det med att Iphone-priserna höjs med drygt 3 500 kronor. Du läste rätt. En Iphone

En tvingande åtgärd?

Enligt Munoz kommer flera stora tillverkare, inklusive Volkswagen, Volvo, Hyundai-Kia, Mercedes, BMW, Stellantis, Toyota, Nissan, Subaru och GM, sannolikt att öka sin produktion i USA.

“USA är en marknad de inte kan lämna”, konstaterar han.

Trumps mål är att tvinga biltillverkare att producera bilar för den amerikanska marknaden i USA. Om tullarna kvarstår kan detta bli en nödvändig åtgärd för att undvika höjda priser och minskad försäljning. Men det är en riskfylld strategi som kan innebära smärta för både inhemska och utländska tillverkare på kort sikt.

ANNONS

Tysk biljätte landar i Skellefteå – hemligt möte på Northvolt

Rykten florerar om att tyska industrijättar, Bosch och Mercedes-Benz, kan vara intresserade av att investera i Northvolts batterifabrik i Skellefteå.

Läs också:

Hjälp av hemtjänsten: Besök av 10 olika personer i veckan. News 55

Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg. E55

Kina sätter hårt mot hårt – USA höjer insatsen ännu mer. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Larry Fink om världens kapital
Spela klippet
Makro

Därför vill fondjätten se en jämnare fördelning av världens kapital

13 apr. 2025
Spela klippet
Elbil

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?

13 apr. 2025
ANNONS
ANNONS