Nya tullar på import är avsedda att försvåra livet för utländska företag, men USA:s egna varumärken kan känna av smällen först.
USA riskerar att försvaga sin egen bilindustri


Mest läst i kategorin
President Donald Trumps nya tullar på importerade bilar är tänkta att skydda den inhemska bilindustrin och skapa amerikanska jobb. Men verkligheten är sällan så enkel. Analytiker varnar nu för att tullarna kan slå hårdare mot amerikanska biltillverkare än mot deras utländska konkurrenter.
Ett oväntat importberoende
Detroits “Big Three” – GM, Ford och Stellantis – sålde förra året 1,85 miljoner importerade fordon i USA. Detta motsvarar 13 procent av deras globala försäljning. Som jämförelse importerade de tre stora japanska tillverkarna Toyota, Honda och Nissan 1,53 miljoner fordon, vilket endast utgör 9 procent av deras globala försäljning. De tyska biltillverkarna ligger ännu lägre, med en importandel på 7 procent.
Denna statistik visar att amerikanska biltillverkare är mer beroende av import än sina utländska konkurrenter. Enligt en rapport från JATO Dynamics importerar de främst från fabriker i Kanada och Mexiko.
Dessutom är de mer beroende av den amerikanska marknaden än europeiska och japanska tillverkare, som har en större global spridning.

Trump ger upp efter mindre än ett dygn – pausar tullarna
Trump ger upp på sin hårda linje och pausar de höga tullarna i 90 dagar. Den allmänna tullen på 10 procent på alla utländska varor kvarstår – och Kina
Senaste nytt
General Motors i riskzonen
General Motors (GM) är den amerikanska tillverkare som riskerar att drabbas hårdast av tullarna. Under 2024 var de näst största importören av fordon till USA, efter Hyundai-Kia och Toyota. Importerade modeller utgör 18 procent av deras globala försäljning, vilket är högst bland världens fem största biltillverkare.
GM:s situation förvärras av att deras försäljning i Nord- och Sydamerika samt Kina dominerar, medan de är nästan frånvarande i Europa. I Kina ökar dessutom försäljningen av inhemska märken, vilket gör den amerikanska marknaden än viktigare för GM.

Kina svarar omedelbart – höjer lika mycket som USA
Kina har återigen svarat på president Donald Trumps tullpolitik genom att höja sina avgifter på amerikanska varor till över 80 procent. Enligt ett
En komplex situation
“Införandet av dessa tullar är ytterligare ett problem för branschen att hantera. USA är världens näst största fordonsmarknad, och det kommer nu att bli svårare än någonsin för de flesta icke-kinesiska biltillverkare att handla”, säger Felipe Munoz, global analytiker på JATO Dynamics till Carscoops.
Även andra tillverkare kommer att påverkas. Mazda importerade 343 000 av sina 1,28 miljoner sålda bilar till USA under 2024. Subaru är också starkt exponerade på den amerikanska marknaden, där 71 procent av deras globala försäljning sker.

Ny Iphone riskerar att bli 3 500 kronor dyrare
Apple försöker parera mot Trumps tullsmocka, men i värsta fall slutar det med att Iphone-priserna höjs med drygt 3 500 kronor. Du läste rätt. En Iphone
En tvingande åtgärd?
Enligt Munoz kommer flera stora tillverkare, inklusive Volkswagen, Volvo, Hyundai-Kia, Mercedes, BMW, Stellantis, Toyota, Nissan, Subaru och GM, sannolikt att öka sin produktion i USA.
“USA är en marknad de inte kan lämna”, konstaterar han.
Trumps mål är att tvinga biltillverkare att producera bilar för den amerikanska marknaden i USA. Om tullarna kvarstår kan detta bli en nödvändig åtgärd för att undvika höjda priser och minskad försäljning. Men det är en riskfylld strategi som kan innebära smärta för både inhemska och utländska tillverkare på kort sikt.

Tysk biljätte landar i Skellefteå – hemligt möte på Northvolt
Rykten florerar om att tyska industrijättar, Bosch och Mercedes-Benz, kan vara intresserade av att investera i Northvolts batterifabrik i Skellefteå.
Läs också:
Hjälp av hemtjänsten: Besök av 10 olika personer i veckan. News 55
Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg. E55
Kina sätter hårt mot hårt – USA höjer insatsen ännu mer. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.