Den amerikanska bilindustrin står inför en ny utmaning. President Donald Trump har meddelat att han planerar att införa en importtull på 25 procent på fordon från och med april.
USA inför tullar på bilimport från april


Mest läst i kategorin

Beskedet är en del av hans bredare strategi för att omforma USA:s handelsrelationer och minska landets handelsunderskott. Men exakt vilka länder som drabbas och i vilken omfattning är fortfarande oklart, skriver electrive.
Trump trappar upp handelskriget
Donald Trump har länge kritiserat handelsavtal som han menar missgynnar USA. Under en presskonferens nyligen bekräftade han att den planerade bilimporttullen kommer att ligga på “ungefär 25 procent” och att han kan höja den ytterligare över tid.
Han betonade att företag som flyttar sin produktion till USA slipper avgiften helt, vilket ska motivera fler att investera i amerikansk tillverkningsindustri.
Samtidigt signalerade han att tullar även kan införas på andra sektorer, inklusive läkemedel och halvledarchip.
“Vi måste skydda vår ekonomi och våra arbetstillfällen. Om företag vill sälja här måste de också producera här,” sade Trump.

Ödesval i Tyskland – även för bilindustrin
Nyval i Tyskland. Viktigt för alla – men mer än vanligt för den tyska bilindustri som trängs av minskad försäljning och handelskrig från USA. På söndag
EU och andra exportnationer i skottlinjen
Tullarna kan slå hårt mot den europeiska bilindustrin, särskilt Tyskland, där företag som Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz exporterar stora mängder fordon till USA. För närvarande har EU en importtull på 10 procent på amerikanska bilar, medan USA bara tar ut 2,5 procent på europeiska fordon. Trump ser detta som en obalans och vill införa “ömsesidiga tullar”.
Tyskland är särskilt utsatt eftersom landets bilindustri har produktionsanläggningar i både Kanada och Mexiko, där många av fordonen byggs innan de exporteras till USA. Enligt den internationella handelsmyndigheten tillverkas cirka 3,5 miljoner fordon i Mexiko varje år, varav 76 procent exporteras till USA. I Kanada skickas 93 procent av de tillverkade fordonen söderut.
Om Trumps planer blir verklighet kan dessa bilar bli betydligt dyrare för amerikanska konsumenter.

Kina kan använda Teslas FSD-system som vapen
Kinesiska myndigheter kan komma att använda Teslas självkörande system som ett vapen i det eskalerande handelskriget mellan USA och Kina. Teslas Full
Även läkemedel och halvledare påverkas
Förutom bilindustrin kan även läkemedelsbranschen och halvledartillverkare påverkas. USA importerar stora mängder läkemedel från Europa, Japan och Indien. Tullar på dessa produkter kan leda till högre priser och tillfälliga brister.
Ophelia Chan, analytiker på GlobalData, menar att tillverkare kan tvingas flytta sin produktion till USA eller andra länder utan handelsrestriktioner.
Halvledarindustrin, där Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) är en av de största aktörerna, kan också få problem. Företag som Nvidia och Apple är beroende av dessa chip, och högre importkostnader kan påverka teknikindustrin globalt.

Bensinbilar gör comeback – tillverkarna vänder om i el-racet
Bilindustrin står inför en oväntad vändning. Flera stora tillverkare, som tidigare satsat helhjärtat på elbilar, reviderar nu sina strategier. Minskad
Osäker framtid för bilindustrin
Trumps tullpolitik har redan skakat marknaden. Fordons- och komponenttillverkare har uttryckt oro för ökade produktionskostnader och potentiellt minskad försäljning. Fordonsaktier i Europa har dock fortsatt att stiga, delvis på grund av osäkerheten kring när och hur tullarna faktiskt kommer att träda i kraft.
EU har meddelat att man är öppen för dialog men har samtidigt avfärdat idén om ensidiga eftergifter.
“Inga specifika erbjudanden har lagts fram från någon sida. Eventuella tullsänkningar måste vara ömsesidiga och en del av en rättvis och regelbaserad handelsrelation,” sade en talesperson för EU-kommissionen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Marknaden avvaktar
Trots hotet om högre tullar har europeiska börser gått starkt under 2024. Särskilt försvarsindustrin har haft en uppåtgående trend, samtidigt som investerare ser en ökad osäkerhet kring relationerna mellan USA och EU.
Hur tullarna slutligen utformas och vilka effekter de får på den globala bilindustrin återstår att se. Om Trump håller fast vid sina planer kan priset på importerade bilar i USA stiga kraftigt, vilket påverkar både konsumenter och biltillverkare världen över.

Mercedes i fritt fall: Lyxbilar osålda
Även Mercedes har problem. Det går inte alls som tänkt och företaget har fått ta till drastiska åtgärder för att klara sig. Mercedes-Benz står inför en
Läs också:
Kronan blir mer värd, priset på dollar och euro sjunker. News 55
Riskkapitalisten tog hans företag: “Isolerad, hotad och stämd”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.