När Volkswagen år 2020 på allvar gav sig in i elbilsmatchen var det med modellen ID.3. Trots att den svenska försäljningen inleddes först det fjärde kvartalet hann den bli Sveriges mest sålda elbil för hela året.
Uppdaterade Volkswagen ID.3 missar målet
Mest läst i kategorin
Vid det här laget har 10 500 exemplar sålts, även om rollen som Sveriges mest sålda elbil har övertagits av den mer familjekompatibla Volkswagen ID.4, som likväl är en nära släkting till ID.3.
Klart står likväl att ID.3 är att klassa som en försäljningssuccé. Vad den tyska biljätten då ska ändra på när det nu är dags för ett ansiktslyft kanske inte vid första anblick är alldeles uppenbart.
Faktum är emellertid att Volkswagen ID.3, som vilken nysatsning som helst, lämnade en hel del att önska.
En lansering präglad av designmissar och överdrivna besparingsgrepp
Alla som hade vant sig vid att Volkswagen stod för premiumkvalitet till mellanklasspris, om än av det lite känslofattigare slaget, fick sig en chock när de satte sig bakom ratten i ID.3.
Interiören kändes rent utav billig, både sett till materialval och att den präglades av helkassa touchreglage; de med haptisk feedback på ratten hörde till modern bilindustris värsta ergonomibrott.
I linje med Volkswagens utbud i övrigt hade den ett risigt infotainmentsystem och en adaptiv farthållare som – ihop med den skeva skyltavläsningsfunktionen och därmed förknippade hastighetskorrigeringar – bjöd på en direkt livsfarlig körupplevelse.
Sist men inte minst lämnade sikten snett framåt en del att önska, till följd av att karossen formgivits för maximal aerodynamik och således utrustats med dubbla A-stolpar.
Senaste nytt
Volkswagen plockar lågt hängande frukt med nya ID.3
För att släppa en bättre version av ID.3 menar Volkswagen att man har lyssnat på kunderna. Det märks såtillvida att man har satsat på nya interiörmaterial. Instrumentbrädan känns nu mer premium.
Sett till saker som klädsel har man också börjat begagna sig av återvunnen plast i högre utsträckning. Just den biten leder förvisso inte till någon ökad känsla av flärd. Det gör inte heller den nya konstläderratten, som är som att hålla i papper.
Den värsta missen är emellertid att touchreglagen inte har avskaffats, inte ens de på ratten. Det är något som väntas av framtida Volkswagen-modeller, och som med lite tur kan komma att gynna ID.3 i form av en lättare uppdatering.
Eftersom större ingrepp i karossen inte hör en facelift till är de problematiska A-stolparna förstås kvar, och infotainmentsystemet är mer eller mindre lika tveksamt som alltid.
Som tur är fungerar mobilspegling via Apple Carplay eller Android Auto ganska bra, åtminstone via sladd, och skärmen har blivit ett par tum större.
Volkswagen ID.3 har genomgått kosmetiska ingrepp av det lättare slaget
Uppdateringarna på ID.3 kretsar kring teknik, snarare än design. Den enda större formgivningsmässiga förändringen finns på den främre stötfångaren, som har designats om för att se bredare ut och ge ett stramare intryck. Längst ut i kanterna finner man slitsar som släpper igenom luft till de främre hjulhusen.
I övrigt är det mest färgmässiga uppdateringar. Motorhuven är mer karossfärgad, taket är alltid svart, och en kromad list löper ovanför dörrarna som standard. Det finns också nya alternativ för lack och fälgar.
Listan över standardutrustning har vuxit
I linje med gängse faceliftdoktrin har ett antal punkter som tidigare huserade på tillvalslistan kommit att bli standard.
Det rör sig i huvudsak om 2-zons klimatanläggning och helljusassistent. Nämnas skall dock att det inte rör sig om Volkswagens exceptionellt bra matrixsystem, som fortsatt är tillval.
Allt som allt ska den utrustning som numera följer med ID.3 utan extra kostnad motsvara ett värde på 13 000 kronor. Dessa pengar sväljs förstås lätt upp av rådande läge för den svenska kronan, så löftet är svårkontrollerat.
Stort eller litet batteri?
Nya ID.3 kommer att erbjudas i två varianter. Den ena kallas Pro S, har ett batteri som ligger på 77 kWh, och fyra säten för att spara vikt och öka räckvidden. Den andra kallas Pro Performance, har ett batteri på 58 kWh, och levereras med sedvanliga fem säten.
Baserat på försäljningsdata från innan faceliften väntas den sistnämnda bli storsäljaren. Den har ett startpris på 479 900 kronor, medan motsvarande siffra för Pro S är 539 900.
Det är på batterifronten som de stora förändringarna har skett. ID.3 kan numera laddas genom att man bara kopplar in kabeln på laddstationen, eftersom man kan registrera själva bilen på sitt snabbladdningskonto.
För Pro S, med det stora batteriet, kan man dessutom snabbladda med upp till 170 kW – mot 120 kW som tidigare var max, och som ännu råder i fallet Pro Performance.
Det stora batteriet är också förberett för tvåvägsladdning. Man kan alltså försörja hemmet med el som lagras i bilen, och därmed ta vara på exempelvis hemmagjord solel även efter att mörkret har fallit.
Summan av kardemumman
ID.3 har mycket att leva upp till efter den initialt totala försäljningssuccén. När nyhetens behag nu har givit sig av kan det emellertid bli en utmaning att snärja kunderna, eftersom de största bristerna med bilen förblir oåtgärdade.
Volkswagen ID.3 är en körmässigt trevlig bil, men inte mycket mer än så. Där det verkligen räknas är Volkswagen fortsatt för snåla för att göra vad som krävs.
Lägg därtill det rådande ekonomiska läget – att jämföra med att man kunde erbjuda århundradets privatleasingdeal vid lanseringen 2020 – och det blir lätt att avfärda tanken av att Volkswagen ID.3 kommer att göra om resan den gjorde när det begav sig.
Volkswagen ID.3 (2023) (Pro Performance-Pro S)
Motor: Elmotor bak, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4-7,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 426-556 km
Vikt: 1 835-1 949 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4264/1564/1809 mm
Pris: från 479 900-539 900 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya Volkswagen ID.3
Slutbetyg: 3/5
Volkswagens facelift av volymelbilen ID.3 är efterlängtad, men bemöter tyvärr inte de punkter som hade krävts för att modellen verkligen ska bli attraktiv. Betyget från 2021 blir därför oförändrat.
Läs mer: Fem elbilar för framtidens bilsamlare
Läs mer: Årets gulligaste elbil? Fiat 500 Topolino återuppstår
Läs mer: Därför säljs tre trasiga Tesla för 22 miljoner
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.