Långt innan dagens XC-modeller, beställde Pehr G Gyllenhammar en grov bil som skulle säljas på de mer okammade och råa marknaderna.
I backspegeln: Volvos första råa SUV
Mest läst i kategorin
Vad du ser i bilhallarna i dag, är resultatet av en lång utveckling där hjärnor stötts, tankar blötts och projekt skrotats.
Det som till slut godkänts och tagits i produktion, är bara en bråkdel av allt som skapats på vägen dit.
Ibland uppstår dock egna projekt där tankar hinner drivas ganska långt innan något plötsligt stoppar det hela, och saken faller i glömska.
Pehr G Gyllehammar, den legendariska Volvo-chefen, var den som förde bolaget från en liten svensk biltillverkare till en spelare på världsmarknaden.
Han var begåvad med ett stort öra mot rälsen.
Kunde känna av vad som efterfrågades och vad som var rätt i tiden.
Bortglömt projekt
Ett av projekten han och Volvo-designern Gunnar Falk ritade på, troligtvis i slutet på 1970-talet, har nu kommit fram ur glömskans garderober.
Gyllenhammar ville utöka Volvos revir.
Ville skapa en bil som inte bara passade på de svenska landsvägarna, utan lika väl kunde ta sig fram på Afrikas råa savanner.
Den skulle fylla samma syfte som en Land Rover men vara snyggare än en sådan.
Linjerna som Gunnar Falk skapade, var en bil som bar många av klassiska 240:ns grepp och designdetaljer, men med en helt annan markfri gång och tufft stuk.
Nu blev det inte någon SUV för Volvo förrän 20 år senare då Volvo V70 XC hade premiär.
Men tänk om Gunnar Falks bil hade blivit verklighet 20 år tidigare. Tanken kittlar fantasin.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.