Den manuella lådan är på väg att dö ut, men kanske inte riktigt så snabbt som man tror. Faktum är att unga konsumenter – de mellan 18 och 46 – köper fler bilar med manuella växellådor än förr, åtminstone i USA.
Unga driver försäljningen av manuella växellådor
Mest läst i kategorin
Även om den amerikanska marknaden förknippas med stora kärror med automatlåda som inte kan svänga har den rent historiskt varit viktig för den manuella växellådans överlevnad, åtminstone i entusiastbilar.
Den europeiska marknaden är emellertid betydligt viktigare för den manuella lådan i sin helhet.
Ett praktexempel är att flera biltillverkare lanserat visa prestandabilar med manuell låda som inte fanns tillgänglig för den europeiska marknaden.
Exempelvis generation F10 av BMW M5 kunde fås med manuell växellåda i USA och inte i Europa.
Att trenden svänger i USA är således positivt för de som gillar manuellt växlade åkdon.
En ökning som heter duga
2021 var ett lågvattenmärke för den amerikanska marknaden – då stod endast manuella bilar för 0,9 procent av den totala försäljningen. Under 2022 ökade den siffran till 1,2 procent och 2023 bjuder på 1,7 procent.
Enligt amerikanska Wall Street Journal är det en fråga om att unga (ofta entusiaster) aktivt söker sig till manuellt växlade bilar för upplevelsens skull – inte för att de är de billigaste alternativen på marknaden.
I Europa låg andelen manuellt växlade bilar på en bit över 80 procent, en siffra som dock minskar.
Det bör tilläggas att manuellt växlade bilar på många andra marknader – exempelvis i Asien och Sydamerika – är det av den enkla anledningen att de är billigare.
Manuella växellådor ökar i efterfrågan
Enligt amerikanska J.D. Power erbjöds det 69 modeller i USA med manuell växellåda under 2019. 2023 finns det bara 43 alternativ.
I USA erbjuds en rad prestandabilar med manuell låda i form av Cadillac CT4-V och CT5-V samtidigt som var fjärde Acura säljs med manuell låda.
I Sverige erbjuder exempelvis BMW och Porsche fortfarande manuella lådor.
Med andra ord finns det en del som pekar på att den manuella lådan kommer att fortsätta att leva lite till, och inte bara i utvecklingsländer.
Det som styr utbudet av manuella lådor är givetvis efterfrågan, något som alla marknader är med och påverkar.
Läs även: Provkörning av Volkswagen Amarok
Läs även: Recension av Porsche 911 med manuell låda
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.