Dagens PS

Unga driver försäljningen av manuella växellådor

manuella
Porsche är ett av få sportbilsmärken som erbjuder manuella lådor. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 mars 2023Publicerad: 11 mars 2023

Den manuella lådan är på väg att dö ut, men kanske inte riktigt så snabbt som man tror. Faktum är att unga konsumenter – de mellan 18 och 46 – köper fler bilar med manuella växellådor än förr, åtminstone i USA.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Även om den amerikanska marknaden förknippas med stora kärror med automatlåda som inte kan svänga har den rent historiskt varit viktig för den manuella växellådans överlevnad, åtminstone i entusiastbilar.

Den europeiska marknaden är emellertid betydligt viktigare för den manuella lådan i sin helhet.

Ett praktexempel är att flera biltillverkare lanserat visa prestandabilar med manuell låda som inte fanns tillgänglig för den europeiska marknaden.

Exempelvis generation F10 av BMW M5 kunde fås med manuell växellåda i USA och inte i Europa.

Att trenden svänger i USA är således positivt för de som gillar manuellt växlade åkdon.

En ökning som heter duga

2021 var ett lågvattenmärke för den amerikanska marknaden – då stod endast manuella bilar för 0,9 procent av den totala försäljningen. Under 2022 ökade den siffran till 1,2 procent och 2023 bjuder på 1,7 procent. 

Enligt amerikanska Wall Street Journal är det en fråga om att unga (ofta entusiaster) aktivt söker sig till manuellt växlade bilar för upplevelsens skull – inte för att de är de billigaste alternativen på marknaden.

I Europa låg andelen manuellt växlade bilar på en bit över 80 procent, en siffra som dock minskar.

ANNONS

Det bör tilläggas att manuellt växlade bilar på många andra marknader – exempelvis i Asien och Sydamerika – är det av den enkla anledningen att de är billigare.

Amarok interiör

På många marknader erbjuds fortfarande manuella lådor då de är billigare. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Manuella växellådor ökar i efterfrågan

Enligt amerikanska J.D. Power erbjöds det 69 modeller i USA med manuell växellåda under 2019. 2023 finns det bara 43 alternativ.

I USA erbjuds en rad prestandabilar med manuell låda i form av Cadillac CT4-V och CT5-V samtidigt som var fjärde Acura säljs med manuell låda.

I Sverige erbjuder exempelvis BMW och Porsche fortfarande manuella lådor.

Med andra ord finns det en del som pekar på att den manuella lådan kommer att fortsätta att leva lite till, och inte bara i utvecklingsländer.

Det som styr utbudet av manuella lådor är givetvis efterfrågan, något som alla marknader är med och påverkar. 

Läs även: Provkörning av Volkswagen Amarok
Läs även: Recension av Porsche 911 med manuell låda

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]