Tyskland vill inte förbjuda förbränningsmotorer från 2035 enligt det förslag som nu finns. I stället vill man ha kvar bilar med förbränningsmotor – om de kan köras på syntetiska bränslen.
Tyskland: Behåll förbränningsmotorer – men inte fossilbränsle
Mest läst i kategorin
Tyskland, denna jätte i biltillverkningsvärlden, motsätter sig alltså förbudet mot förbränningsmotorer. EU-kommissionens förslag går ut på att inga nya bilar med förbränningsmotor får säljas från 2035.
“Vi vill tillåta förbränningsmotorer efter 2035 om de kan köras enbart på syntetiskt bränsle”, säger Volker Wissing, digitaliserings- och transportminister enligt Global Times. “Det måste finnas en teknisk lösning som garanterar att de inte kan köras på fossila bränslen”.
Syntetiska bränslen bör tillåtas
Utspelet från den tyske ministern kommer vid ett EU-möte där också Sveriges infrastrukturminister Thomas Eneroth deltar. Där diskuteras bland annat innovativa lösningar för att få bort fossila bränslen från vägarna.
Wissing säger också att hybridbilar är ett bra steg mot att minska koldioxidutsläppen.
“Idag finns det inte nog många elbilar, vi måste se till att de blir mer tillgängliga”, säger Wissing. “Det är bättre att folk använder hybridteknologi som en övergångslösning”.
Vid FN:s senaste klimatmöte lovade mer än två dussin länder och biltillverkare att arbeta för att enbart nollutsläppsbilar ska säljas 2040. Tyskland skrev inte under, och kritiserade det faktum att syntetiska bränslen lämnades utanför överenskommelsen.
“Vi kan inte enbart satsa på elektrisk mobilitet eller väte i framtiden”, säger Volker Wissing enligt Global Times. Vi måste vara teknologi-agnostiker”.
Sverige förbjuder fossilt 2040
I utredningen “I en värld som ställer om – Sverige utan fossila drivmedel 2040” konstateras att Sverige bör ha en strategi i tre delar för omställningen. Elektrifiering så långt det är möjligt, minskning av trafiken, och förnybara drivmedel ska användas där det är svårt att ställa om till el. Bensin och diesel ska förbjudas helt från 2040.
“Det är inte rimligt att de som inte har ekonomisk möjlighet att köpa en elbil ska få höjda drivmedelskostnader samtidigt som det blir billigare för dem som har råd att köpa en elbil”, sa då Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i en kommentar.
“Vi anser att det behövs en satsning som gör det möjligt för privatbilisterna att ställa om”.
Läs även: Majsbaserat biobränsle sämre för klimatet än bensin
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.