Dagens PS

Tyska biljättar i gemensamt licensinitiativ

Tysklands konkurrensmyndighet har gett klartecken till planer från BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen Group och Thyssenkrupp att gemensamt köpa trådlösa teknologilicenser. (Foto: TT)
Tysklands konkurrensmyndighet har gett klartecken till planer från BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen Group och Thyssenkrupp att gemensamt köpa trådlösa teknologilicenser. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juni 2024Publicerad: 12 juni 2024

BMW, Mercedes, VW och Thyssenkrupp får tyskt klartecken att köpa trådlösa licenser. Licenser som behövs för att stärka 4G eller 5G trådlös datakommunikation i bilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tysklands konkurrensmyndighet har gett klartecken till planer från BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen Group och Thyssenkrupp att gemensamt köpa trådlösa teknologilicenser under vissa villkor.

I ett uttalande på måndagen meddelade tyska Kartellkontoret att gruppen får bilda en allians kallad “Automotive Licensing Negotiation Group”.

Bryter ny mark

Myndigheten sa att bilindustrin behöver köpa licenser för tusentals patent för att stärka 4G eller 5G trådlös datakommunikation i bilar.

Det tillade att konkurrensregler redan tillåter flera patentägare att sammanföra sina teknikrättigheter och licensiera dem för att etablera trådlösa standarder.

Regulatorn sa att de nu definierar villkoren under vilka licensköpare också kan sammanföra sina avtal på så kallade standardessentiella patent, SEP.

“Vår granskning fokuserar för första gången på ett samarbete på licenstagarnas sida, vilket innebär att vi bryter ny mark inom konkurrenslagen, en utveckling som är betydelsefull långt utanför Tyskland”, sa de.

Känsligt för självkörande bilar

För att förhindra konkurrensbegränsande samverkan måste deltagande i gemensamma förhandlingar vara frivilligt och öppet för leverantörer från bilindustrin. Medan informationsutbytet måste begränsas till “absolut nödvändig nivå.”

ANNONS

Med tanke på att industrier långt utanför bilsektorn betalar för användning av mobila kommunikationsteknologier, skulle den tyska alliansen inte ha orättvist stor köpkraft. Så länge den undviker bilspecifik teknologi.

Känslig uppgift

Att gemensamt försöka sätta nya teknologiska standarder, det är en känslig uppgift för en industri som övergår till självkörande bilar, lägre utsläpp och elbilar.

Europeiska kommissionen utdömde 2021 stora böter till tyska biltillverkare för att ha samarbetat om ren utsläppsteknologi på rivalernas bekostnad.

Läs även: Lista: Så stänger du av bilens spionfunktioner. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS