Kinesiska bilmärken gör succé på hemmamarknaden och lockar allt fler kunder med lägre priser och överlägsen teknik, något som de tyska biljättarna fått erfara.
Tyska biljättar i fritt fall – kinesiska elbilar tar över
Mest läst i kategorin
Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW kämpar med att erbjuda elbilar som tilltalar kinesiska konsumenter, som numera prioriterar tekniska finesser framför traditionella attribut som hästkrafter och väghållning, skriver Automotive News Europe.
Ner, ner och ner
Försäljningssiffrorna för tredje kvartalet visar en tydlig nedgång för de tyska märkena.
BMW redovisade sin största försäljningsminskning på över fyra år, ett ras på 30 procent.
Mercedes leveranser minskade med 13 procent och Porsches försäljning i Kina sjönk med 19 procent.
Även Volkswagen-gruppen rapporterade en nedgång på 15 procent.
Senaste nytt
Tyskarna hänger inte med
Efter att ha dominerat eran med förbränningsmotorer blev de tyska biltillverkarna självbelåtna och underskattade hotet från nya konkurrenter.
Detta gav Tesla och lokala företag, ledda av BYD, möjlighet att ta täten med tekniskt avancerade och prisvärda elbilar.
Brist på teknik
Ett exempel på detta är entreprenören Ryan Xu från Guangdong.
Hon och hennes man ägde tidigare en Porsche 911, en Mercedes-Benz G-klass och en Porsche Taycan. Men de blev besvikna på Taycans undermåliga mjukvara och bytte till en ET5 från det kinesiska märket Nio.
Enligt Xu kan tyska bilar knappast matcha den nivån av teknik som kinesiska elbilar erbjuder i dag.
Tyska biltillverkare kontrollerar fortfarande nästan 15 procent av den kinesiska marknaden, men det är en minskning från 25 procent före pandemin. Ännu värre är att deras andel av elbilsmarknaden är mindre än 10 procent.
Slår de snart knut på sig själva?
För att vända trenden satsar de tyska biljättarna nu på att utveckla elbilar specifikt för den kinesiska marknaden. Volkswagen planerar att fortsätta sin ”i Kina, för Kina”-strategi, medan BMW och Mercedes samarbetar med lokala företag för att ta fram nya modeller.
Att dra sig ur Kina är nästan otänkbart för de tyska biltillverkarna, som har investerat stort i landet. Men det är en riskabel strategi, eftersom kinesiska staten aktivt stödjer sina egna biltillverkare.
Det återstår att se om de tyska jättarna kan återta sin forna glans på den kinesiska marknaden.
Vansinnesfärden: Tesla på autopilot – vindrutan blockerad
En amerikansk Tesla-ägare har väckt starka reaktioner efter att ha filmats körandes på motorvägen med ett solskydd som täcker hela vindrutan. Händelsen,
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.