Dagens PS

Tyska biljättar i fritt fall – kinesiska elbilar tar över

Kina gillar inte tyska bilar längre. Kinesiska elbilar är så långt före i teknisk utveckling att de tyska jättarna tappar mark. (Foto: BMW)
Kina gillar inte tyska bilar längre. Kinesiska elbilar är så långt före i teknisk utveckling att de tyska jättarna tappar mark. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 okt. 2024Publicerad: 16 okt. 2024

Kinesiska bilmärken gör succé på hemmamarknaden och lockar allt fler kunder med lägre priser och överlägsen teknik, något som de tyska biljättarna fått erfara.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW kämpar med att erbjuda elbilar som tilltalar kinesiska konsumenter, som numera prioriterar tekniska finesser framför traditionella attribut som hästkrafter och väghållning, skriver Automotive News Europe.

Ner, ner och ner

Försäljningssiffrorna för tredje kvartalet visar en tydlig nedgång för de tyska märkena.

BMW redovisade sin största försäljningsminskning på över fyra år, ett ras på 30 procent.

Mercedes leveranser minskade med 13 procent och Porsches försäljning i Kina sjönk med 19 procent.

Även Volkswagen-gruppen rapporterade en nedgång på 15 procent.

ANNONS

Senaste nytt

Tyskarna hänger inte med

Efter att ha dominerat eran med förbränningsmotorer blev de tyska biltillverkarna självbelåtna och underskattade hotet från nya konkurrenter.

Detta gav Tesla och lokala företag, ledda av BYD, möjlighet att ta täten med tekniskt avancerade och prisvärda elbilar.

ANNONS

Brist på teknik

Ett exempel på detta är entreprenören Ryan Xu från Guangdong.

Hon och hennes man ägde tidigare en Porsche 911, en Mercedes-Benz G-klass och en Porsche Taycan. Men de blev besvikna på Taycans undermåliga mjukvara och bytte till en ET5 från det kinesiska märket Nio.

Enligt Xu kan tyska bilar knappast matcha den nivån av teknik som kinesiska elbilar erbjuder i dag.

Tyska biltillverkare kontrollerar fortfarande nästan 15 procent av den kinesiska marknaden, men det är en minskning från 25 procent före pandemin. Ännu värre är att deras andel av elbilsmarknaden är mindre än 10 procent.

Slår de snart knut på sig själva?

För att vända trenden satsar de tyska biljättarna nu på att utveckla elbilar specifikt för den kinesiska marknaden. Volkswagen planerar att fortsätta sin ”i Kina, för Kina”-strategi, medan BMW och Mercedes samarbetar med lokala företag för att ta fram nya modeller.

Att dra sig ur Kina är nästan otänkbart för de tyska biltillverkarna, som har investerat stort i landet. Men det är en riskabel strategi, eftersom kinesiska staten aktivt stödjer sina egna biltillverkare.

Det återstår att se om de tyska jättarna kan återta sin forna glans på den kinesiska marknaden.

ANNONS

Vansinnesfärden: Tesla på autopilot – vindrutan blockerad

En amerikansk Tesla-ägare har väckt starka reaktioner efter att ha filmats körandes på motorvägen med ett solskydd som täcker hela vindrutan. Händelsen,

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]