Varta säkrar överenskommelse med långivare och Porsche för att minska skulder och säkra kapital, med måttliga jobbnedskärningar i Tyskland.
Tyska batteritillverkaren räddad av Porsche
Mest läst i kategorin
Den tyska batteritillverkaren Varta har nått en överenskommelse med sina långivare. Sportbilsmärket Porsche spelar här en avgörande roll för att rädda företaget.
Skuldminskning och nytt kapital
Efter flera dagars intensiva förhandlingar har Varta meddelat att företagets skuld kommer att minska från 485 miljoner euro (motsvarande cirka 5,9 miljarder kronor) till 200 miljoner euro, enligt ett initialt avtal.
Varta, som tillverkar batterier för bil-, industri- och konsumentmarknader över hela världen, har sökt efter en kompromiss mellan storägaren Michael Tojner, långivarna och Porsche för att minska skulderna och säkra nytt kapital.
Enligt avtalet kommer Tojner och Porsche att tillföra 60 miljoner euro i kapital. Ytterligare 60 miljoner euro kommer från långivarna i form av säkerställda lån. Varta nämner också att en tredje investerare kan komma att ansluta sig senare.
“Vi är i avancerade samtal med andra investerare som vill gå med oss”, sade Vartas vd Michael Ostermann till Reuters.
Porsche säkrar batteriteknologi
Genom att delta i Vartas räddningsplan kommer Porsche att säkra tillgången till högpresterande batterier för sina hybrider och eldrivna sportbilar.
Den 17 augusti meddelade också biltillverkaren att man kommer att ta en majoritetsandel i Vartas V4Drive Battery-division genom en kapitalökning, främst via apportegendom.
“Med den planerade majoritetsövertagandet av V4Drive skulle vi … göra ett viktigt bidrag för att behålla nyckelteknologier i Tyskland”, sade Lutz Meschke, vice ordförande i Porsches styrelse.
Omstruktureringsplan och nedskärningar
I juli meddelade Ostermann en radikal omstruktureringsplan för Varta, efter att företaget inte kunde hantera sina skulder som uppstått till följd av kostsamma investeringar.
“Med genomförandet av de åtgärder som överenskommits idag har gruppens finansiering och likviditet nu stabiliserats och säkrats på lång sikt,” sade Vartas finanschef Marc Hundsdorf.
Måttliga personalnedskärningar
Ostermann uppgav att det inte finns något omedelbart hot om stora personalnedskärningar.
“Vi vill växa, både med batterilagring för solcellsanläggningar och med knappcellsbatterier för Apple-hörlurar. Vi söker för närvarande personal där”, sade han.
Varta kommer att behålla alla sina produktionsanläggningar i Tyskland, med endast “måttliga” nedskärningar inom administrationen.
“Vi kommer att sätta Varta tillbaka på en lönsam tillväxtbana”, sade Ostermann till Reuters.
Däremot kommer de befintliga aktieägarna inte att få ut något, eftersom Varta kommer att avnoteras från börsen efter omstruktureringen.
“Vi försökte allt för att få med de små aktieägarna – men det är inte juridiskt möjligt i denna situation,” sade Ostermann.
Miljardförlust för batteribolaget Varta: Porsche räddar
Varta, den tyska batteritillverkaren med rötter från 1887, kollapsar på Frankfurtbörsen. Orsaken? En omstrukturering som hotar att göra aktieägarnas
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.