Aston Martin Lagonda Taraf heter en ovanlig modell som tillverkades i ett begränsat antal. Nu säljs en av de unika bilarna som smått begagnad i USA – till ett skyhögt pris trots miljonrabatt.
Två miljoner i rabatt för ovanlig Aston Martin
Mest läst i kategorin
År 2016 meddelade Aston Martin att man skulle ta sig an konkurrenterna Bentley, Rolls-Royce och Mercedes-Maybach.
Otroligt dyr
Resultatet blev en lyxsedan som fick namnet Aston Martin Lagonda Taraf med en prislapp på cirka 10,5 miljoner kronor.
200 bilar var planerade att tillverkas men endast 120 exemplar byggdes på grund av relativt sval efterfrågan.
Sikte på Mellanöstern
Majoriteten av bilarna såldes i Mellanöstern men en Lagonda Taraf har letat sig till USA och säljs nu i Kalifornien till ett rabatterat pris.
Bilen i fråga har bara rullat 286 kilometer och beskrivs vara i nyskick. Den är från 2018 och har satinsvart exteriör och gulbeige interiör.
Lagonda Taraf bygger på samma plattform som användes för Aston Martin Rapide som även den har fyra dörrar.
Väldigt lik Rapide
Faktum är att Lagonda Tarafs interiör är snarlik Rapides, med undantag för baksätet som bjuder på mycket mer benutrymme.
Med ett pris som var fyra gånger högre än Rapides är det dock ingen hemlighet varför Lagonda Taraf inte blev någon storsäljare.
Under huven på Aston Martins 5,4 meter långa lyxsedan sitter en 5,9-liters V12 (som Aston kallar 6,0) som producerar 547 hästkrafter och 630 newtonmeter. Kraften skickas till hjulen via en åttastegad automatlåda.
Fel fokus
Modellen har, olikt många konkurrenter, inte luftfjädring utan vanliga fjädrar och Aston Martin hävdar att det är för att bilen inte ska tappa sin sportiga karaktär.
Varför man prioriterar en sportig känsla till en bil ämnad för baksätespassagerare framgår dock inte.
Svindyr trots rabatt
Den som är sugen på att köpa den enda kända Aston Martin Lagonda Taraf i USA får hosta upp 800 000 dollar eller närmare 8,4 miljoner kronor.
Läs även: Mercedes-Maybach lanserar lyxbil för miljömedvetna
Läs även: Bekräftat: Då lägger Bentley ner W12-motorn
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.