Årets bil låter en jury välja de bästa bilarna de testkört. Nu är listan nere på sju bilar och vi valde att kolla vad journalisterna i Europa tyckte.
Två bilar i topp: Vi presenterar motorjournalisternas ranking av Årets bil
Mest läst i kategorin
Det börjar närma sig. Snart får vi reda på vilken bil som vinner utmärkelsen Årets bil. Nu har man tagit ner det till sju finalister och här tänkte vi ta reda på var Europas motorjournalister har sagt om varje bil.
Vi har också tagit reda på vilka betyg de fått och därmed skapat en egen lista på vilken bil som är bäst.
Läs också:
Årets bil 2024: Renault snuvade BMW på segern. Dagens PS
Hyundai Ioniq 5 – utnämnd till “World car of the year”. Dagens PS
Toyota Yaris är Årets Bil 2021. Dagens PS
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.
Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Plats 6 – Alfa Romeo Junior
Snittbetyg: 72,5
Pris: 469 900 kronor
Alfa Romeo Junior Veloce bjuder på en intensiv körupplevelse med kvick acceleration och smidig styrning, perfekt för den som prioriterar körglädje.
Den kompakta designen gör den idealisk för stadskörning, men den begränsade räckvidden kan vara ett hinder för längre resor.
Veloce-versionen sticker ut med sin sportiga design och generösa standardutrustning, men delar tyvärr en del komponenter med andra Stellantis-modeller.
Sammantaget är Junior Veloce ett spännande alternativ för entusiaster som söker en rolig och smidig bil för vardagskörning.
Plats 5 – Cupra Terramar
Snittbetyg: 78,3
Pris: 397 900 kronor
Cupra Terramar sticker ut från mängden med sin pigga design som utmanar de traditionella familje-suvarna. Förarmiljön och all teknik är enkel att använda och bilen är behaglig att köra.
Tyvärr stjäl laddhybridsystemet en del av bagageutrymmet och adderar onödig vikt. Men trots detta är Terramar ett lockande alternativ för den som söker en sportig och praktisk suv med elektrifierad drivlina.
Plats 4 – Citroën C3 och ë-C3
Snittbetyg: 78,6
Pris: 299 990 kronor (ë-C3)
Citroën C3 och ë-C3 är en charmig och bekväm halvkombi med en unik design som trots suv-inspirerade drag sticker ut från mängden. Dessutom är den billigare än de flesta konkurrenterna.
Körupplevelsen är dock inte lika engagerande som hos vissa rivaler, accelerationen är måttlig och dekalerna, eller de små tyglapparna, i interiören kan kännas lite väl krystade.
Trots detta är C3 ett intressant alternativ för den som söker en prisvärd och komfortabel bil med personlig stil.
Plats 3 – Dacia Duster
Snittbetyg: 81,25
Pris: 269 900 kronor
Dacia Duster erbjuder allt du behöver i en bil, och mycket av det du inte behöver saknas – vilket är positivt.
Priset är dessutom mycket lågt, köregenskaperna är godkända och bilen är både praktisk och snygg. Hybridversionen är dock inte värd den extra kostnaden.
Sammanfattningsvis är Dacia Duster ett utmärkt val för den som söker en prisvärd och funktionell bil utan onödiga krusiduller.
Plats 2 – Hyundai Inster
Snittbetyg: 82,85
Pris: Inget svenskt pris än
Hyundai Inster är en elegant och stilig bil som passar lika bra i stan som i förorten.
Den är välutrustad, har en pigg design och den flexibla 02-versionen ger extra mångsidighet.
Priset är dock något högt (i England) med tanke på den begränsade räckvidden och laddningshastigheten, och den rymmer bara fyra personer.
Delad första plats
DELAD Plats 1 – Kia EV3
Snittbetyg: 91,42
Pris: 419 900 kronor
Kia EV3 uppfyller alla krav man kan ställa på en kompakt elektrisk crossover – koreanerna har återigen träffat mitt i prick.
Bilen är imponerande energieffektiv, kupén andas premiumkänsla och utrustningsnivån är generös.
Den robusta designen kanske inte tilltalar alla, komforten skulle kunna vara bättre och den avancerade tekniken kan avskräcka teknikfobiker.
Sammantaget är EV3 ett utmärkt val för den som söker en modern och kompetent elbil med lång räckvidd.
DELAD Plats 1 – Renault 5
Snittbetyg: 91,42
Pris: Inget svenskt pris än
Nya Renault 5 är mer än bara en nostalgisk hyllning till det förflutna. Den är lika rolig att köra som den är snygg att titta på, och det attraktiva priset förstärker definitivt lockelsen.
Visserligen erbjuder vissa kinesiska bilar mer utrymme för pengarna, men Renault 5 kompenserar med sin charmiga design och pigga köregenskaper.
Sammantaget är Renault 5 ett spännande alternativ för den som söker en kompakt och prisvärd elbil med karaktär.
Hela listan
1 | Kia EV3 | 419 900 kronor | 91,42 |
1 | Renault 5 | Inget svenskt pris än | 91,42 |
2 | Hyundai Inster | Inget svenskt pris än | 82,85 |
3 | Dacia Duster | 269 900 kronor | 81,25 |
4 | Citroën C3 | 299 990 kronor (e-C3) | 78,6 |
5 | Cupra Terramar | 397 900 kronor | 78,3 |
6 | Alfa Romeo Junior | 469 900 kronor | 72,5 |
Läs också:
Offshoreoljans comeback: “Industrin saknar fantasi”. Realtid
Veckor utan hiss: Hyresgäst svimmade – hund avlivades, News 55
Topplistan: Bästa sjusitsiga bilarna
En sjusitsig bil erbjuder en rad fördelar för både familjer och andra som behöver transportera många passagerare. Men vilken är bäst? Det lät vi
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.