Dagens PS

Tullkrig: BYD i öppet bråk med EU

Byd är lite putta på EU:s tullar och tänker i stället ta hela fabrikerna till Europa och visa var skåpet ska stå. (Foto: Byd)
Byd är besvikna på EU:s tullar och tänker i stället ta hela fabrikerna till Europa och visa var skåpet ska stå. (Foto: Byd)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 okt. 2024Publicerad: 16 okt. 2024

BYD flyttar elbilsproduktionen till Europa. Kinesiska jätten utmanar EU:s tullar och storsatsar på lokala fabriker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BYD, en av världens största tillverkare av elbilar, har meddelat planer på att flytta en stor del av sin produktion till Europa.

Detta är ett svar på EU:s importtullar, som biltillverkaren anser vara orättvisa.

Företaget planerar att bygga elbilar lokalt, och köpa in komponenter från europeiska leverantörer för att minska kostnaderna.

BYD kritiserar EU:s tullar

BYD:s vd, Stella Li, uttryckte sin frustration över EU:s tullar under Paris Motor Show.

Hon menar att tullarna är omotiverade och skapar onödiga kostnader för bilindustrin.

Li betonade att biltillverkaren kommer att producera många komponenter i Europa och montera batteripaket i Ungern och Turkiet.

Endast battericellerna kommer att importeras från Kina.

ANNONS

Senaste nytt

Lokala fabriker och leverantörer

ANNONS

I en intervju med Reuters avslöjade Li att de flesta av BYD:s elbilar för den europeiska marknaden kommer att byggas i Ungern.

Dessutom kommer företaget att sträva efter att köpa så många delar som möjligt från europeiska leverantörer, inklusive kinesiska företag som etablerar sig i Europa.

Priserna kan påverkas

BYD överväger fortfarande om tullkostnaderna ska absorberas av företaget eller läggas på konsumenterna. Li uppgav att elbilar från BYD i Europa troligen inte kommer att kosta under 30 000 euro, cirka 360 000 kronor, på grund av tullarna.

Omorganisation i Tyskland

Biltillverkaren planerar också att omstrukturera sin tyska verksamhet efter en svag lansering. Försäljningen i Tyskland har varit lägre än förväntat, vilket BYD tillskriver bristande infrastruktur.

För att ta kontroll över försäljningen köpte biltillverkaren nyligen den tyska distributören Hedin Electric Mobility. Li är övertygad om att förändringarna kommer att leda till ökad försäljning och synlighet för BYD i Tyskland.

Läs mer:

Elbilskrasch? Škodas prissänkning kan utlösa priskrig. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS