Dagens PS

Tullkaoset: Tesla jublar – Kina vill förhandla

Tullen blir lägre för Tesla och MG men dyrare för andra. Kina är inte nöjda och vill gärna ta upp detta till samtal. (Foto: David Zalubowski/TT)
Tullen blir lägre för Tesla och MG men dyrare för andra. Kina är inte nöjda och vill gärna ta upp detta till samtal. (Foto: David Zalubowski/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 sep. 2024Publicerad: 11 sep. 2024

Elbilskriget mellan EU och Kina fortsätter att rasa, och nu har EU ännu en gång ändrat tullreglerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här är goda nyheter för Tesla och Geely, som får sänkta tullar.

Men Kina är inte nöjda och vill nu förhandla med EU för att hitta en långsiktig lösning.

Tesla får ännu en tull-lättnad

Teslas tullsats har sänkts igen, från 9 procent till 7,8 procent. Från början var den hela 20,8 procent, men efter en överklagan från Tesla förra månaden, backade EU.

Anledningen? Tesla har inte fått lika mycket statligt stöd från Kina som andra elbilstillverkare, trots att de köpt batterier till rabatterade priser.

Den senaste sänkningen beror på ny information från företagen, men vad den innehåller är hemligt.

ANNONS

Senaste nytt

Geely hakar på

Även Geely får lägre tull, från 19,3 procent till 18,8 procent. Ursprungligen var den 19,9 procent. BYD:s tull på 17 procent är oförändrad.

ANNONS

Samarbete lönar sig inte alltid

MG:s ägare SAIC, som enligt EU vägrat samarbeta i utredningen, straffas med en tull på hela 35,3 procent, upp från 36,6 procent.

Andra tillverkare som Chery och Nio, som samarbetat, får även de en tullsats på 20,7 procent.

Utöver dessa tullar tillkommer den vanliga importtullen på 10 procent. Det här kan bli en rejäl smäll för biltillverkarnas plånböcker.

Kina vill prata

Kinas vice handelsminister Li Fei har träffat EU-kommissionens generaldirektör och tydligt sagt att Kina vill förhandla.

I ett uttalande från handelsministeriet på tisdagen sa Kina att de är redo att samarbeta med EU för att hitta en lösning som gynnar båda sidor och följer WTO:s regler.

Målet är en sund och stabil utveckling av handeln mellan Kina och EU.

ANNONS

Elbilarnas framtid: Så här tänker biljättarna

Hur tänker egentligen biljättarna om framtiden? Det känns som att de flesta har reviderat sina planer vad gäller elbilar. Här går vi igenom vad några

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS