Här är det tuffa räckviddstestet som visar hur lång räckvidd elbilarna har under mer verkliga förhållanden.
Amerikanska EPA:s nya test visar att nya SUV:en Volkswagen ID.4 klarar 40 mil – 12 mil kortare än i Europatestet WLTP.
Nya Volvo XC40 Recharge kom 33 mil i det hårda USA-testet.
Testet avslöjar: Så långt går nya elbilarna i verkligheten
Mest läst i kategorin
Räckvidd är ett av de starkaste säljargumenten när fler ska förmås att byta till elbilar. Och många presumtiva elbilsköpare har räckviddsångest. Enligt det europeiska räckviddstestet WLTP går många nya elbilar 40-50 mil på en full laddning. Men det kan vara en förhastad slutsats att tro att elbilen ska ta dig ända till fjällen utan laddning.
För när amerikanska energimyndigheten EPA testar bilarna blir det helt andra och mycket lägre siffror. Anledningen sägs vara att EPA använder mer verkliga förhållanden och en tuffare körcykel för att testa elbilar.
Och de flesta elbilsägare kan skriva under på att EPA ligger närmare sanningen än WLTP, särskilt i lite kallare svenskt klimat. EPA kör bilarna både i varmt och kallt klimat och med extra belastning.
Över 20 procents skillnad
I dag släppte EPA sina testsiffror för nya elektriska SUV:en Volkswagen ID.4. Enligt Volkswagens uppgifter ska bilen klara 520 km enligt den europeiska WLTP-normen. Men i EPA:s tuffa test kom den 402 km, skillnaden är 22,6 procent.Vilket test som ligger närmast verkligheten i svenska förhållanden får vi återkomma till efter ett test.
– Även om sättet att mäta räckvidd har förändrats och blivit mer verklighetsnära i och med övergången till WLTP så är det alltid många saker som påverkar den upplevda räckvidden. Det kan handla om hastighet, temperatur, vilka förbrukare som används i bilen, vägens beskaffenhet och inte minst körsättet, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.
Volkswagen är långt ifrån ensamma om att få lägre räckviddssiffror i EPA:s test. Nyligen testade EPA nya elbilen Volvo XC40 Recharge P8. Enligt Volvos uppgifter ska bilen klara 418 km med fullt batteri. I EPA:s test kom den inte längre än 333 km, en skillnad på drygt 20 procent.
Även systermodellen Polestar 2 kom till korta hos EPA. Räckvidden var 107 km kortare, 373 km jämfört med 470 km i Polestars egna WLTP-siffror. För Teslas storsäljare Model 3 gick det desto bättre, 568 km i uppmätt räckvidd var endast 12 km lägre än i WLTP, två procents differens.
Bilmodell | WLTP-räckvidd km | EPA-räckvidd km | Skillnad, km | Skillnad, % |
Audi e-tron 55 Sportback | 436 | 348 | 88 | -20,18% |
Jaguar I-Pace | 480 | 374 | 106 | -22,08% |
Kia e-Niro | 455 | 382 | 73 | -16,04% |
Nissan Leaf 62 kWh | 385 | 361 | 24 | -6,23% |
Polestar 2 | 470 | 373 | 97 | -20,64% |
Porsche Taycan Turbo | 450 | 323 | 127 | -28,22% |
Tesla Model 3 Long Range | 580 | 568 | 12 | -2,07% |
Volkswagen ID.4 | 520 | 402 | 118 | -22,69% |
Volvo XC40 Recharge P8 | 418 | 333 | 85 | -20,33% |
Källa: Biltillverkarna (WLTP) & EPA
Volvo XC40 Recharge P8 kom 33 mil i EPA-testet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.