Donald Trump, USA:s tillträdande president, har lovat att införa höga tullar på import från Kina, Kanada och Mexiko.
Trumps tullkrig – men ingen fara för Ferrari
Mest läst i kategorin
De nya tullarna, som kan bli bland de första åtgärderna under hans mandatperiod, riskerar att skapa kaos i bilindustrins globala leverantörskedjor. Beskedet har redan väckt oro bland investerare som fruktar stigande kostnader skriver CNBC.
Europa ännu utanför hotet
Att Europa inte nämndes i Donald Trumps första tillkännagivande om tullar är en lättnad för EU:s beslutsfattare. Samtidigt befarar många att det bara är en tidsfråga innan regionens bilindustri hamnar i skottlinjen.
Ferrari, däremot, förväntas undgå stora delar av de potentiella konsekvenserna. Till skillnad från andra europeiska bilföretag anses Ferrari vara unikt positionerat att klara av tullar, oavsett hur höga de blir.
Senaste nytt
Höjda tullar påverkar bilindustrin
Trump har föreslagit ett tillägg på 10 procent i tull på kinesiska produkter och 25 procent på varor från Kanada och Mexiko. Nyheten har fått bilaktier att falla, särskilt eftersom många amerikanska och europeiska tillverkare är beroende av leverantörer och fabriker i Mexiko.
Ferrari står dock starkt, enligt analytiker. Bolagets exklusiva produktion i Maranello, Italien, och dess förmögna kundbas gör att prishöjningar troligen inte kommer att påverka efterfrågan nämnvärt.
Enligt Morningstar-analytikern Rella Suskin kan Ferrari enkelt föra över kostnaderna till sina kunder, även vid tullar på 30 procent.
Ferrari i en unik position
Ferrari har redan haft ett framgångsrikt år, med aktier som stigit över 34 procent hittills. Detta är betydligt bättre än konkurrenter som Renault och Mercedes-Benz.
Analytiker menar att Ferrari är unikt positionerat bland sina europeiska konkurrenter, vilket gör att bolaget kan hantera Trumps tullpolitik bättre än andra.
Anthony Dick, bilanalytiker vid Oddo BHF, säger att Ferrari sannolikt aldrig kommer att flytta produktionen till USA. Förutom varumärkesskäl skulle det vara logistiskt svårt att flytta tillverkningen och skapa en lokal leverantörsbas.
“Ferraris kunder är mindre priskänsliga än de flesta,” säger Dick och tillägger att andra lyxbilstillverkare kan möta liknande tullutmaningar.
Porsche möter större utmaningar
För andra europeiska märken som Porsche kan de föreslagna tullarna bli en större utmaning. Till skillnad från Ferrari kan Porsches kunder vara mer känsliga för prisökningar, särskilt vid höga tullsatser.
Porsche, som byggs i Tyskland, skulle behöva investera betydande summor för att skapa en produktionslinje i USA. Analytiker menar att Volkswagen, som äger Porsche, skulle kunna erbjuda en lösning genom sina amerikanska anläggningar, men detta skulle kräva stora kapitalinvesteringar.
Porsches aktier har tappat 26 procent i värde hittills i år, och det är ännu oklart hur nya tullar kan påverka efterfrågan på märkets bilar.
Läs också:
Trumps omval pressar Europas bilindustri. Dagens PS
BMW pressar Berlin: Nej till EU-tullar. Dagens PS
BYD överlistar EU med miljardfabrik i Turkiet. Dagens PS
Rapport: Därför är Saics tullar högre än Byds. Dagens PS
Porsche expanderar Taycan-utbudet med tre nya versioner. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.