Trump har pratat högt och lågt om import, export och tullar på bilar tillverkade utanför USA. Men vad kommer han faktiskt göra?
Trumps omval pressar Europas bilindustri
Mest läst i kategorin
När Donald Trump åter tar plats i Vita huset, växer oron bland europeiska biltillverkare som säljer premium- och lyxbilar på den amerikanska marknaden.
Den senaste tidens skarpa uttalanden från Trump kring tullar riktade mot just europeiska bilar får aktörer som Jaguar Land Rover (JLR), Bentley, Aston Martin, McLaren och Rolls-Royce att ifrågasätta framtiden skriver Autocar.
Totalt såldes 73,571 brittiska lyxbilar i USA förra året, och för märken som JLR har den amerikanska marknaden blivit en av de mest lönsamma.
Under årets första nio månader gick tre av tio av deras bilar till USA, vilket gör att hotet om tullar kan bli särskilt kännbart.
“De säljer miljoner bilar här – de måste betala”
Under sin valkampanj har Trump betonat sin skeptiska inställning till europeiska exportvaror, och pekat ut särskilt bilar som ett problemområde. I ett tal till Economic Club i Chicago i oktober sa han:
“De tar inte våra bilar. De tar inte våra jordbruksprodukter. Men de säljer miljontals bilar i USA. Nej, de kommer att få betala ett högt pris.”
Han har dessutom kallat ordet “tull” för det “vackraste ordet i ordboken”.
BMW gynnas av amerikansk tillverkning
Vissa biltillverkare, som BMW, är dock bättre rustade för eventuella tullar tack vare sin lokala produktion.
BMW:s stora fabrik i Spartanburg, South Carolina, tillverkar exempelvis SUV-modellerna X3 och X6, vilket täcker 65 procent av märkets efterfrågan i USA.
“Det är en slags naturlig skyddsmekanism,” sa BMW:s vd Oliver Zipse under företagets resultatpresentation i veckan.
Han varnade dock för att tolka Trumps uttalanden alltför bokstavligt:
“Låt oss inte spekulera i om det blir tullar. Det kan också vara så att detta bara är ett verbalt hot.”
Sårbara tillverkare i Mexiko och hotet om tullar
Andra biltillverkare som Audi, som har tillverkning i Mexiko, är mer sårbara. Mexiko har de senaste åren blivit en viktig bas för biltillverkning till den amerikanska marknaden på grund av de låga produktionskostnaderna, men Trump har kallat detta för en stöld av amerikanska jobb.
I en intervju med Fox News sa Trump:
“Jag skulle kunna lägga på en tull på 200 procent eller 500 procent, jag bryr mig inte. Jag lägger på så mycket att de inte kan sälja en enda bil.”
Även japanska Honda har uttryckt oro för möjliga tullar. Enligt företagets vice vd Shinji Aoyama kan uppemot 160,000 av Hondas enheter som säljs i USA påverkas av tullavgifter.
Trump kan slå mot elbilar och IRA-programmet
Förutom hotet om nya tullar, spekuleras det också att Trump kan försöka minska statliga stöd till elbilar och batteritillverkning.
Under Inflation Reduction Act (IRA) finns för närvarande skatteavdrag på upp till 7,500 dollar för elbilar, och programmet har en central roll i USA:s ambition att bli en global ledare inom elbilsproduktion. Trumps skepticism mot elbilar är välkänd, och en försvagning av IRA kan slå mot tillverkare som Tesla, även om Trumps relation med Tesla-chefen Elon Musk kan komplicera saken.
Tesla-aktien steg för övrigt med 3,5 procent på onsdagen i samband med Trumps valseger.
Läs även: Trump mot vinst – stora rörelser inför börsens öppning. Dagens PS
Tullar skapar oro i bilindustrin
Trumps seger markerar en utmanande period för bilindustrin, som hittills har gynnats av en relativt fri global handel. Trump-administrationens fokus på protektionism har redan inneburit tullar på kinesiska elbilar, och den senaste tidens förändringar i handelsklimatet riskerar att påverka exportmarknader världen över.
Läs även:
Trumps seger skakar marknaden – kronan försvagas. Realtid
Stoppar 21 miljoner i felaktiga pension efter tips från Arlanda. News 55
Musks kovändning: “Vanliga bilar meningslösa”
Elon Musk skrotar planerna på en prisvärd Tesla för 260 000 kronor. Fokus ligger nu helt på robottaxi – men experter tvivlar på Musks löften. Elon Musk,
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.