Dagens PS

Trots VW-miljarder: Rivian riskerar att gå under

Kommer pengarna från Volkswagen verkligen att räcka? Rivian blöder pengar och har redan två tidigare samarbeten som inte funkat. (Foto: Volkswagen group)
Kommer pengarna från Volkswagen verkligen att räcka? Rivian blöder pengar och har redan två tidigare samarbeten som inte funkat. (Foto: Volkswagen group)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 juli 2024Publicerad: 01 juli 2024

Trots en massiv investering på 53 miljarder kronor från Volkswagen står Rivian inför fortsatt osäkra tider. Analytiker varnar för att pengarna kanske inte räcker för att hålla elbilstillverkaren flytande när de kämpar med stora förluster och tuff konkurrens. Kommer det här räddningspaket att vara tillräckligt?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 25 juni meddelade VW och Rivian att de ska samarbeta. Den tyska biltillverkaren investerar upp till 53 miljarder kronor i elbilsvarumärket.

Det låter som en självklar framgång. Rivians aktiekurs steg samma dag.

Det kanske inte hjälper

Utmaningarna för Rivian kvarstår dock, enligt analytiker.

Rivian hoppas på att uppnå en kvartalsvis nettovinst före årets slut. De stängde frivilligt produktionen i nästan en månad i år. Detta för att förbättra sin tillverkningseffektivitet. Den nya investeringen ändrar inte det faktum att Rivian kommer att bränna mycket pengar de kommande åren, säger experter.

ANNONS

Senaste nytt

Målet att bli mer mainstream

Under första kvartalet förlorade Rivian 15 miljarder kronor. Enligt AutoNews förväntar sig Morgan Stanley att elbilstillverkaren kommer att förlora ytterligare 83 miljarder kronor fram till slutet av 2027.

Detta inkluderar inte det nya avtalet med VW. Den tyska biltillverkaren kan hjälpa Rivian att förbättra sina tillverkningsprocesser. De strävar efter att bli mer mainstream.

ANNONS
Volkswagens agenda med pengarna är att komma åt Rivians mjukvara och få bättre gränssnitt i sina egna bilar. (Foto: Rivian)
Volkswagens agenda med pengarna är att komma åt Rivians mjukvara och få bättre gränssnitt i sina egna bilar. (Foto: Rivian)

“Elbilsbranschen verkar vara en kapplöpning mot botten”, säger Morgan Stanley.

“Överkapacitet i en avtagande efterfrågan och en kinesisk elbilsmaskin som just har börjat i exportmarknaderna”.

Detta är ytterligare en utmaning för Rivian, oavsett VW:s engagemang. De måste bygga bilar i stor skala och samtidigt lansera flera nya modeller.

Bra för Rivian

“Denna nyhet är mycket positiv för Rivian,” säger Bank of America.

“Avtalet ger företaget tillgång till kapital. Detta finansierar upptrappningen av produktionen av R2 i Illinois. Det möjliggör också byggandet av en ny anläggning i Georgia.”

De fortsätter: “Vi upprepar vår köprekommendation på Rivian. Företaget är ett av de mest livskraftiga bland de nya elbilstillverkarna. De har attraktiva produkter, en solid långsiktig strategi och tillräcklig finansiering långt in på 2025+.”

ANNONS

Två tidigare misslyckanden

Samtidigt är det omöjligt att ignorera att Rivian tidigare har ingått avtal med både Ford och Mercedes. Dessa föll igenom.

Kanske är det tredje gången gillt.

VW:s dolda motiv i Rivian-affären

Rivian-grundaren berättar för investerare varför Volkswagen behöver honom lika mycket som han behöver kapitaltillskottet. Volkswagen har nämligen totalt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS