Sanktionerna mot Ryssland stoppar inte affärer där lyxbilar smugglas från Sverige via Finland och hamnar i Sibirien.
Trots sanktionerna: Lyxbilar rullar till Ryssland
Mest läst i kategorin
De massiva sanktionerna mot Ryssland efter invasionen av Ukraina har varit effektiva – men bara på vissa områden.
Fortfarande exporteras lyxbilar till Ryssland och aktörer i både Sverige och Finland har viktiga roller i exportfusket.
Lyxbilar med sändare
Svenska Yle satte en sändare på en blå BMW X3 och en vit Lexus RX350, ursprungligen från Kanada.
Sedan följde man bilarna via Finland till Tomsk i Sibirien och bilfirman DeLux-Auto Logistics.
När Yle får kontakt med bilfirman spelar de med öppna kort och erkänner att affärerna pågår trots sanktionerna.
”Du måste förstå att västerländska sanktioner inte är ett hinder för affärer, de bara tillfälligt komplicerar logistikprocessen. Finland har alltid spelat en viktig roll som nav för vår verksamhet, logistiken var väletablerad, alla dokument utfärdades snabbt och utan problem”, skriver företaget i ett mejl.
Senaste nytt
”Hittar sin väg”
Sanktionerna är som stenar i en bäck, förklarar företaget med en bild.
”Försök att fylla strömmen med flera stora stenar – strömmen kommer fortfarande att hitta sin väg, även om den måste delas upp i små omärkliga bäckar eller gå under jorden.”
Granskningen inkluderar flera andra exempel, bland annat en röd Totoyta Hilux, med på samma transport som den Lexus och BMW som tidigare nämnts.
Den har i bilregistret gått via fyra svenska bilförsäljare under en tvåveckors-period i slutet av 2022.
Utan sanktioner
Majoriteten av de bilar som importeras till Ryssland kommer, sedan sanktionerna etablerats, via Kazakstan och Armenien, som inte har några sanktioner mot Ryssland.
Enligt EU:s sanktioner är det förbjudet att exportera exempelvis elektronik, arbetsmaskiner lyxbilar och andra varor värda mer än 50 000 euro till Ryssland.
Tillåtet frakta
Officiellt är de lyxbilar reportaget handlar om på väg till Centralasien. Det är fortfarande lagligt att frakta bilar genom Ryssland, men olagligt att låta dem stanna där.
Via de sändare som placerats på personbilarna kan man ändå se att det är bilfirman i Sibirien som är mottagaren.
”Om pappren är i skick och vi inte har några misstankar så kan frakten fortsätta till Centralasien”, säger Sami Rakshit på finländska tullen.
Tjänar pengar
I dag finns flera finskregistrerade transportföretag med ryska ägare. De kör från finska hamnar till gränsstationer mot Ryssland.
”För en utomstående ser det ut som om deras tillväxt har ökat kraftigt. Mycket mer än för finländska bolag”, säger Harri Sandell i transportföretagens branschorganisation SKAL.
Det finns det även siffror på.
Åtminstone tre av de ryska transportföretagen i Finland visar en kraftigt ökad omsättning och vinst sedan EU införde sina sanktioner mot Ryssland.
Relaterade artiklar:
Svenska lastbilsjättar: Vi rundar inga sanktioner – Dagens PS
Putins krigskassa växer trots sanktioner – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.