Japans största biltillverkare, Toyota, har nyligen hamnat i rampljuset – men av helt fel anledningar. Men trots fuskavslöjanden ser analytiker en uppgång för Toyotas aktie.
Trots fuskavslöjanden: De ser uppgång för Toyota
Mest läst i kategorin
Japanska varor och tjänster är kända för sin höga kvalitet och tillförlitlighet. Trots det har japanska biltillverkare anklagats för att ha förfalskat testcertifieringar. CNBC har nyligen skrivit om hur aktierna ser ut att var på uppgång.
“Kaizen,” en filosofi som innebär “ständig förbättring”, är en av Toyotas kärnvärderingar.
Trots detta har företagets rykte fått en smäll.
En omfattande undersökning av Japans ministerium för land, infrastruktur, transport och turism visade att fem stora japanska biltillverkare, inklusive Toyota, hade använt falska data för certifiering.
Det blev ju inte så bra
Den 3 juni avslöjade ministeriet oegentligheter från Toyota, Mazda, Honda, Suzuki och Yamaha. Alla fem hade lämnat in falska testdata. Toyota och Mazda hade även förfalskat de fordon som sedan användes i deras krocktester.
Aktierna för alla fem biltillverkare rasade veckan efter avslöjandena. Toyota förlorade mest, med ett värdefall på 163 miljarder kronor.
Hur svarade Toyota?
Toyotas ordförande, Akio Toyoda, bad om ursäkt och företaget stoppade leveranser och försäljning av tre modeller: Corolla Fielder, Corolla Axio och Yaris Cross.
Toyota erkände att sju modeller hade “testats med metoder som skiljer sig från standarderna.”
Inte de enda skandalerna
De senaste avslöjandena är en fortsättning på tidigare skandaler. En utredning av Toyota-dotterbolaget Daihatsu i december avslöjade också säkerhetsproblem och förfalskade tester. Daihatsu erkände att de riggat sidokollisionssäkertester för 88 000 bilar, mestadels sålda som Toyotas.
År 2022 erkände Hino, Toyotas lastbilstillverkande dotterbolag, att de förfalskat utsläppsdata sedan 2003, vilket påverkade över 640 000 fordon.
Vad händer nu?
Kommer investerare att överge Toyota för andra japanska biltillverkare utan skandaler?
Sedan skandalen bröt ut har Toyotas aktier sjunkit 8 procent och nått sin lägsta nivå sedan 6 februari. Citi-analytiker förutspådde ett månadsvis produktionsbortfall på cirka 11 000 enheter för Toyota, vilket översätts till en förlust på cirka 1,5 miljarder kronor i försäljning.
Citi förutspår dock att effekten på aktiekurserna blir “minimal” och att produktionen sannolikt återupptas inom två till tre månader.
Marknadsanalytiker är mer optimistiska
Enligt FactSet har 12 av 19 analytiker gett en “köp” eller “övervikt” rekommendation till aktien, med ett genomsnittligt kursmål som innebär en uppsida på 24,3 procent från den senaste stängningskursen.
De övriga sju rekommenderar att behålla aktien.
Läs även: Japanska bilar i säkerhetsskandal. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.