Dagens PS

Triumf för fransmännen: Renault Scenic bäst i klassen

Två fransoser och en kines tävlar om vilken som är bäst. Här har vi jämfört vad motorjournalisterna i Europa har sagt och ställt dem mot varandra. (Foto: Byd, Peugeot och Renault)
Två fransoser och en kines tävlar om vilken som är bäst. Här har vi jämfört vad motorjournalisterna i Europa har sagt och ställt dem mot varandra. (Foto: Byd, Peugeot och Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 03 okt. 2024

Tre familjebilar som passar lika bra som tjänstebilar. Vilken går vinnande ur denna jämförelse? Vi kan avslöja att det är en fransos.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en nyligen genomförd jämförelse av elbilar i samma klass kammar Renault Scenic hem segern. Trots detta är snittbetyget förvånansvärt lågt.

Scenic imponerar med räckvidd och effektivitet, samt en modern och elegant interiör. Men den saknar mångsidigheten från tidigare modeller, körkänslan är inte engagerande och sikten är begränsad.

Det är anmärkningsvärt att ingen av bilarna får ett särskilt högt snittbetyg.

Det väcker frågan om förväntningarna på elbilar i denna klass är för höga, eller om tillverkarna har mer att bevisa.

Så har listan tagits fram

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt.

På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren.

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Plats 3 – Peugeot E-3008

Snittbetyg: 67,5

Pris: 409 900 kronor

Sist i klassen. Faktiskt väldigt dåliga betyg av majoriteten av journalisterna. (Foto: Peugeot)
Sist i klassen. Faktiskt väldigt dåliga betyg av majoriteten av journalisterna. (Foto: Peugeot)

Peugeot E-3008 imponerar med sin långa räckvidd, attraktiva design och påkostade interiör. Dessutom är den utrustad med ett användarvänligt infotainmentsystem och erbjuder en förfinad körupplevelse. Men det finns också nackdelar.

Vikten är en faktor som gör sig påmind, baksätesutrymmet är endast genomsnittligt och värmepump är inte standard.

Läs också: Peugeot laddar upp med nya mästare i räckvidd

Läs också: Peugeots nya elbil redo att rulla ut


ANNONS

Plats 2 – BYD Seal U

Snittbetyg: 70,5

Pris: 524 900 kronor

En god tvåa men dyrast i klassen. Är den värd pengarna? (Foto: Byd)
En god tvåa men dyrast i klassen. Är den värd pengarna? (Foto: Byd)

BYD Seal U glider fram smidigt och tyst på vägen, och dess design är diskret och elegant för att vara i denna klass. Prislappen är dessutom konkurrenskraftig.

Bagageutrymmet är dock mindre än hos konkurrenterna, och körkomforten är något tveksam. För den som söker en sportig körupplevelse finns det bättre alternativ.

Läs också: Ny BYD till sommaren: Långt namn – stilren insida


Plats 1 – Renault Scenic

ANNONS

Snittbetyg: 78,58

Pris: 464 900 kronor

Vinnaren i detta gäng även om snittbetyget faktiskt är rätt dåligt. (Foto: Renault)
Vinnaren i detta gäng även om snittbetyget faktiskt är rätt dåligt. (Foto: Renault)

Fransmannen Renault Scenic imponerar med sin långa räckvidd och effektivitet. Interiören är modern och snygg med den senaste tekniken, och bilens exteriör kan beskrivas som elegant.

Tyvärr saknar den mångsidigheten som kännetecknade de tidigare Scenic-modellerna.

Körupplevelsen är godkänd, men inte mer, och sikten är begränsad.

Läs också: Renaults kaxiga kampanj mot Tesla


PlatsEldrivna familjebilarListpris september 2024Snittbetyg
1Renault Scenic464 900 kronor78,58
2BYD Seal U524 900 kronor70,5
3Peugeot E-3008409 900 kronor67,5
ANNONS

Elbilen Ioniq 5 mot bensinaren RS7 – här är vinnaren

Vi valde att ställa Ioniq 5 mot en RS7 för att se vilken som faktiskt är bäst. Vinnaren är kanske inte alls vad du förväntade dig. Om du inte har bott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS