Dagens PS

Trehjuliga elbilar övergivna på skroten

ElectraMeccanicas små trehjuliga elbilar ligger alla på skroten. Snacka om magplask. (Foto: startupslick tiktok)
ElectraMeccanicas små trehjuliga elbilar ligger alla på skroten. Snacka om magplask. (Foto: startupslick tiktok)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 aug. 2024Publicerad: 05 aug. 2024

ElectraMeccanicas trehjuliga elbilar, en gång symbolen för framtidens transporter, ligger nu i spillror på en skrot i Arizona.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ElectraMeccanica lovade en gång att ta elbilar till massorna med den lilla Solo EV. Nu ligger den drömmen i spillror, övergiven på en skrot i Arizona.

Först upptäckt av Autopian, filmades högen av elbilar av en skrotjägare och ökenöverlevnadsexpert som kallar sig StartupSlick på TikTok när han vandrade genom Pull-n-Save-skroten i Gilbert, Arizona. Men varför skulle en elbilstillverkare bara slänga bort en massa bilar så där?

Allt började för några år sedan

ElectraMeccanica hade stora drömmar för Solo. En enmansbil som tekniskt sett inte klassades som en bil, Solo såldes för 18 000 dollar. För den summan fick du en enmans elbil som var bara tre meter lång, 1,2 meter bred och 1,2 meter hög, driven av en enda elmotor med 82 hästkrafter. Med ett 17,4 kWh litiumjonbatteri hade den en räckvidd på 16 mil och tog tre till sex timmar att ladda.

Tanken var väl god, men vem vill på riktigt åka omkring i de här? (Foto: ElectraMeccanica)
Tanken var väl god, men vem vill på riktigt åka omkring i de här? (Foto: ElectraMeccanica)

År 2022 klagade en ägare till både National Highway Traffic Safety Administration och ElectraMeccanica på att deras Solo hade tappat kraft under körning. Fler ägare rapporterade om samma problem.

ElectraMeccanicas ingenjörsteam hittade ett fel i Solos “motorkontroll och inverter eller batterikontroller” som ledde till kraftförlust. Men företaget kunde inte hitta en lösning på problemet. Slutligen, i februari 2023, ledde en återkallelse till att nästan varje Solo som någonsin sålts kallades tillbaka — drygt 400 fordon. En månad senare meddelade ElectraMeccanica kunderna att de skulle köpa tillbaka fordonen.

Något av det sorgligaste vi sett. Kanske inte gör så mycket att de ligger på skroten. (Foto: ElectraMeccanica)
Något av det sorgligaste vi sett. Kanske inte gör så mycket att de ligger på skroten. (Foto: ElectraMeccanica)

Företaget köptes upp

ANNONS

ElectraMeccanica köptes till slut upp av ett annat elbilsföretag, Xos, som tillverkar elektriska kommersiella lastbilar. Hela situationen har lett till det du ser ovan, Solos staplade på hög, väntande på att krossas. Enligt Drive berättade en anställd på skroten för en besökare att förstörelsen av Solos kommer att övervakas. Varför företaget aldrig hittade en lösning och bestämde sig för att förstöra bilarna är oklart, eftersom Drive kontaktade Xos för ett svar men fick inte mycket tillbaka.

Nissan tvingas återkalla Ariya – igen

2023 fick Nissan återkalla en mängd Ariya-modeller. Nu är det dags igen. Strax över 1 100 bilar måste in för en uppdatering. Nissan tvingas återkalla över

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]