Det är långt ifrån alla superbilar som gått från ritbordet ut till dig som köpare. Här är tre favoriter som aldrig blev verklighet.
Tre superbilar som aldrig blev verklighet
Mest läst i kategorin
Världens superbilsmarknad är en lekplats för ingenjörer, designers och superrika köpare. Här finns serieproducerade gatbilar tillsammans med custombyggen, specialbeställda av en köpare som inte vill att hens bil ska finnas i mer än ett exemplar.
Långt ifrån alla galna och underbara utvecklingsprojekt rullar dock ut på gatan som färdiga bilar. Här är fem favoriter bland superbilarna som inte nådde hela vägen fram.
Jaguar XJ13
Nu blev det som det blev.
Lamborghini Miura blev världens första superbil med mittmotor. Hade utvecklingen på Jaguar gått lite annorlunda, så var det hos engelsmännen den prisbucklan hade hamnat.
I början på 1960-talet ritades det friskt på jaguars kontor på en ny mittmotor-driven tävlingsbil, som bland annat skulle sopa mattan på LeMans 24 timmars.
Bilen skulle drivas av en 5 liters V12 som skulle monteras mitt i bilen för bästa prestanda.
Senaste nytt
Drog ut på tiden
Ekonomi och andra värdsliga ting kom dock emellan och när bilen så småningom var klar 1966 hade mycket mer moderna superbilar, bland annat Ford GT40, börjat dominera långloppsracingen.
Det blev sålunda bara en bil byggd, som dessutom totalkraschade vid en filminspelning 1971, men nu står i en uppbyggd upplaga på museum i England.
Audi Avus
Bara namnet skulle kunna få oss att skriva på ett köpekontrakt.
Audis superbilskoncept från 1991 fick sitt namn efter den historiska tävlingsbanan Avus belägen utanför Berlin.
Banan, som egentligen var två Autobahn-sträckor förbundna med två kurvor, var 1930-talets stora arena där Auto Union och Mercedes tävlade om att bli snabbast på jorden.
Att döpa en bil till Avus, ställer därför vissa krav.
Helt i aluminium
Audi mötte kraven genom att bygga Avus helt i aluminium och motorisera den glänsande konstruktionen med en 6-liters W12:a med tre cylindrar i fyra rader.
Tyvärr kom aldrig bilen ut på marknaden. Denna moderna tolkning av Ferrari Dino hade passat bra i mångas garage.
Chrysler Atlantic
Om vi just skrev att Audi lade press på sig när de döpte sin konceptbil till Avus, är det inget mot vad Chrysler gjorde när de presenterade sin Chrysler Atlantic 1995.
Det hade inte rådit någon blygsamhet på Chryslers ritningskontor när bilen ritades.
Den skulle bli en hyllning till 1930-talets flamboyanta designstil, men blev mer eller mindre en ren modern tolkning av legendariska Bugatti Type 57 Atlantic.
För att ytterligare förstärka känslan av 1930-talets underbara superbilar, presenterades Chrysler Atlantic med bilvärldens första raka åttacylindriga motor på decennier.
Vid en närmare titt var det bara två seriemonterade Chrysler Neon-maskiner som dolde sig under skalet.
Hur som, hade Chrysler Atlantic bivit tidernas största kitsch-bil, men faktum kvarstår: Vi vill ha en.
Läs mer:
Om andra superbilar som aldrig blev verklighet
Är Zeekr 007 Volvos trumfkort i superbilsklassen? (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.