Tesla är bilmärket som definierar elbilen, och som revolutionerade bilbranschen så till den milda grad att varenda biltillverkare – även de som har hängt med sedan bilens begynnelse – nu gör sitt bästa för att hinna ikapp.
Tre elbilstillverkare som floppade
Mest läst i kategorin
Elon Musk är naturligtvis inte den enda, eller den första, som har haft visionen om att skapa ett helt nytt bilmärke som ska driva omställningen från fossila drivmedel till utsläppsfri bilism. Han är bara den första som har lyckats.
Här följer historien om tre elbilstillverkare för vilka det inte gick riktigt lika bra. Gemensamt för samtliga är att planerna har brustit på minst en avgörande punkt, som har smugit sig upp i visionärernas döda vinkel och krossat drömmarna.
Better Place – pionjären inom batteribyte
Med sin formella adress i elbilarnas Mekka, Kalifornien, men huvuddelen av sin verksamhet i Israel, försökte Better Place att förvisa den fossildrivna personbilen till historieböckerna. Man var egentligen inte en biltillverkare i ordets rätta bemärkelse, utan försökte erbjuda ett ekosystem som skulle tillåta batteridrift.
Lösningen kretsade kring batteribyten, blandat med laddning av allt annat än det snabba slaget. Hemmamarknaden Israel och vårt grannland Danmark hörde till de platser där man satsade hårdast.
Visionen var att locka till sig biltillverkare av alla möjliga slag, men endast en av dem var villig att anpassa sin bil för att kunna genomföra batteribyten på Better Places stationer. Biltillverkaren var Renault, och modellen Fluence Z.E.
Efter att man hade köpt bilen för tämligen dryga pengar var tanken att man skulle betala en månatlig avgift, ungefär batterihyra à la Renault, baserad på hur långt man körde. Den avgiften kunde uppgå i flera tusen per månad.
Utöver att prissättningsmodellen tycks ha varit förankrad i månen och modellutbudet lika varierat som kungens frisyr genom åren, påstås batteribytesstationerna ha varit placerade på ett aningen optimistiskt avstånd från varandra.
År 2013 ansökte företaget om konkurs, sex år efter starten 2007.
Coda Automotive – en svårknäckt sådan, ur ett konsumentperspektiv
Också nästa företag på listan hörde hemma i det soliga Kalifornien, både på papperet och sett till sin verksamhet. Det här gänget byggde faktiskt sin egen bil, med samma namn som företaget.
Om en Renault till priset av en Mercedes – inklusive bränslekostnaden hos en sådan med bokstavskombinationen AMG – var svårsåld är det inget i jämförelse med en Coda. Den bilen baserades nämligen på något så exotiskt som en Hafei Saibao III.
Det är en kinesisk bil som inte ser ut att vara mycket för världen, men som faktiskt designades av Pininfarina. Gissningsvis var det andra anställda än de som designade allehanda Ferrari-modeller. Bottenplattan kom från en då tio år gammal Mitsubishi Lancer.
Även om bilen, på papperet, hade vissa fördelar över exempelvis en Nissan Leaf var konsumenterna svårövertalade. Totalt lyckades man kränga 117 bilar, varav majoriteten återkallades på grund av airbags som inte fungerade som de skulle.
Konkursen var snart ett faktum och få har därför hört talas om detta udda bilmärke. I videon nedan kan ni ta del av historien om hur ett visst kinesiskt forskningsinstitut försökte få bilarna konverterade till att drivas med billigare motorer…med hjälp av CVT-lådor.
Dyson EV – en udda varumärkesbreddning
Sist på listan hittar vi ett företag som faktiskt fortfarande är igång, kanske delvis för att man tog det kloka beslutet att lägga ned utvecklingen av sin elbil. Japp, det här är samma Dyson som gjort sig kända för att tillverka dammsugare och handtorkar.
Approachen var helt motsatt Codas genom att man satsade på premiumsegmentet så att det bara skrek om det – något som faktiskt verkar klokt baserat på vad nästan alla framgångsrika elbilstillverkare har gjort.
Med ett enormt batteri på 150 kilowattimmar skulle man uppnå en räckvidd på närmare 100 mil, och en nästan dubbelt så hög prislapp som för en Tesla Model X. På tal om Tesla, hade man också designat en interiör som skulle få dansk möbeldesign att framstå som nyrokoko.
Exteriören var inte fullt lika banbrytande, om något såg den ut lite som en dammsugare. I september 2017 insåg herr Dyson att det skulle bli svårt att sälja en sådan bil – till råga på allt under ett varumärke som förknippas med just dammsugare – för en och en halv miljon styck.
Detta meddelade han de anställda om, i lite andra ordalag, genom ett mail som finns att läsa här. I och med detta framstår Dyson som det mest vettiga elbilsmisslyckandet på den här listan.
Vissa av drömmarna lever kvar bland nya elbilstillverkare
Åtminstone två av företagen på den här listan har gått ganska deprimerande öden till mötes, och med facit i hand kan det nästan kännas befängt att man ens satsat. Även om skygglappar kan hjälpa en att kuta fort, ska man inte glömma att de också kan få en att missta en Renault Fluence Z.E. för en premiumbil.
Intressant nog lever såväl idén om batteribytesstationer som budgetelbilar från Kina kvar, i form av Nio och exempelvis MG. Kanske var Better Place och Coda Automotive bara före sin tid? Och kanske har varumärkeslojaliteten snart sjunkit till en sådan nivå att konsumenterna gärna kan tänka sig att köpa en lyxbil och en dammsugare från samma märke?
En annan teori är att det hjälper att man, som elbilstillverkare, har världens mäktigaste diktatur i ryggen. Tesla har förstås gjort bra ifrån sig på den mer eller mindre fria marknaden, men man ska inte glömma hur oerhört lång Elons väg mot lönsamhet har varit.
Läs även: Nya kinesiska elbilen Nio ET7 är en flopp
Läs även: Test: MG Marvel R – skenet bedrar
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.