När bilvärldens crème de la crème träffas under Monterey Car Week är det i många fall i syfte att inte bara utbyta erfarenheter, utan även bilar. Varje år anordnas en rad auktioner där motorhistoriska drömmar säljs. Här följer de dyraste bilarna sålda i år.
Tre dyraste bilarna sålda under Monterey Car Week
Mest läst i kategorin
1. Ferrari 410 Sport Spider från 1955
Såld för: 233 076 740 SEK
Såld av RM Sotheby’s
Ferrari firar 75 i år vilket innebär att märkets närvaro under Monterey Car Week har varit lika påtaglig som en mistlur på en begravning.
Av den anledningen kanske det är extra passande att denna Ferrari F410 Sport Spider från 1955 slog veckans auktionsrekord.
Bilen i fråga kördes av självaste Juan Manuel Fangio, av många ansedd att vara historiens främsta racingförare.
Han tävlade med den när han körde för Ferrari 1956 och deltog då i Buenos Aires 1000 KM. Den har även rattats av Joakim Bonnier, Sveriges första F1-förare.
2. Bugatti Type 57SC Atalante från 1937
Såld för: 109 537 308 SEK
Såld av Gooding & Company
Bugatti-bilar från 30-talet är bland märkets mest eftertraktade. Denna bil, en av 17 i världen, har dokumenterad historia sedan den rullade ut ur fabriken och såldes ny i Paris 1937.
Under huven ruvar en rak åtta på 200 kusar vilket gjorde den till en av världens snabbaste produktionsbilar före kriget.
Chassit, karossen, och drivlinan är original och bilen genomgick en expertrenovering av en välkänd Bugatti-specialist.
”Om den kan jämföras är det inte längre en Bugatti” är något som märket säger om sig själv, och i det här fallet stämmer det för fulla muggar.
3. Mercedes-Benz 540 K Special Roadster från 1937
Såld för: 104 878 399 SEK
Såld av RM Sotheby’s
Mercedes-Benz 540 K finns i en rad olika utföranden där denna, en av tre så kallade Special Roadsters, är en av de mest eftertraktade.
Bilen levererades i september 1937 till Kung Mohammed Zahir Shah av Afghanistan. Sedan dess har den bara haft fem ägare och gått cirka 2000 mil.
1950 blev den kosmetiskt uppiffad men har aldrig renoverats vilket säkerställer ett originalskick. Inom concours-kretsar belönas ofta patina, något som gör denna 540 K till mycket eftertraktad.
Bilen har aldrig tidigare sålts på auktion och har levt ett liv utanför rampljuset de senaste decennierna.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.