Dagens PS

Trasig elbil: En dyr och tidskrävande historia

elbil
Elektrifieringen har många fördelar, men står du med en trasig elbil kan det ta tid. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 08 sep. 2023

Elbil? Elektrifieringen har många fördelar, men den snabba utvecklingen leder även till en viss del problem, inte minst i serviceledet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det råder brist på tekniker och verkstäder som har befogenhet att reparera trasiga elbilar runtom i världen. 

I sin tur kan det höja priset på reparationer, vilket kan leda till att diverse utsläppsmål inte uppnås. 

Det rapporterar Reuters. 

Fristående verkstäder behövs 

Problemet ligger i att nästan alla verkstäder som kan reparera elbilar är del av större kedjor, vilket trissar upp priserna för konsumenterna. 

Fristående verkstäder är i regel billigare än stora kedjor, men har samtidigt färre möjligheter till att kunna reparera elbilar. 

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Specialutrustning – ett måste 

För att reparera elbilar krävs det särskild utrustning och utbildning, inte minst för att elbilars 400V- och 800V-system kan döda oerfarna tekniker på bara några sekunder. 

Utöver risken med högvoltssystem, är även brandrisken ett problem – särskilt med tanke på hur svårsläckta de är. 

ANNONS

Elbil en kostnadsfråga 

Roberto Petrilli, en 60-årig bilmekaniker i Milano, Italien, är bestämt ointresserad av att lägga cirka 30 000 euro, motsvarande 357 000 kronor, på den utrustning som krävs för att reparera elbilar. 

Anledningen är att elbilsförsäljningen i Italien är väldigt låg, samtidigt som infrastrukturen är bristfällig. 

”Jag är sju år från att gå i pension och jag tror inte att det är värt pengarna”, berättar han för Reuters

elbil
Problemet ligger i att nästan alla verkstäder som kan reparera elbilar är del av större kedjor, vilket trissar upp priserna för konsumenterna. (Foto: TT)

Tekniker – en bristvara 

Ända sedan pandemin har tekniker varit en bristvara i branschen. Enligt The Institute of the Motor Industry kommer Storbritannien att ha ett underskott av 25 000 elbilstekniker till 2032. 

I USA kommer 80 000 jobb per år behövas årligen till 2031, blandat annat i form av elbilstekniker och installatörer av laddinfrastruktur. 

Australien kommer att ha ett underskott på 9 000 tekniker till 2030. 

ANNONS

Konsekvensen av det är längre servicetider och högre priser, vilket kan ha en negativ inverkan på efterfrågan av elbilar. 

Kommer att dröja 

Bristen på tekniker kommer att sätta käppar i hjulen för elektrifieringen, dels på grund av ökade ägarkostnader, dels på grund av hur komplicerat det kan komma att bli att reparera sin elbil. 

Om elektrifieringen ska fortskrida behövs det fler reparatörer och intresserade verkstäder – och det måste ske nu.  

Mer om elbil:

Repat batteriet? Då måste du skrota hela elbilen 

Mercedes vd – elbilar fortsatt dyrare än bensinbilar  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]