Elbil? Elektrifieringen har många fördelar, men den snabba utvecklingen leder även till en viss del problem, inte minst i serviceledet.
Trasig elbil: En dyr och tidskrävande historia
Mest läst i kategorin
Det råder brist på tekniker och verkstäder som har befogenhet att reparera trasiga elbilar runtom i världen.
I sin tur kan det höja priset på reparationer, vilket kan leda till att diverse utsläppsmål inte uppnås.
Fristående verkstäder behövs
Problemet ligger i att nästan alla verkstäder som kan reparera elbilar är del av större kedjor, vilket trissar upp priserna för konsumenterna.
Fristående verkstäder är i regel billigare än stora kedjor, men har samtidigt färre möjligheter till att kunna reparera elbilar.
Specialutrustning – ett måste
För att reparera elbilar krävs det särskild utrustning och utbildning, inte minst för att elbilars 400V- och 800V-system kan döda oerfarna tekniker på bara några sekunder.
Utöver risken med högvoltssystem, är även brandrisken ett problem – särskilt med tanke på hur svårsläckta de är.
Elbil en kostnadsfråga
Roberto Petrilli, en 60-årig bilmekaniker i Milano, Italien, är bestämt ointresserad av att lägga cirka 30 000 euro, motsvarande 357 000 kronor, på den utrustning som krävs för att reparera elbilar.
Anledningen är att elbilsförsäljningen i Italien är väldigt låg, samtidigt som infrastrukturen är bristfällig.
”Jag är sju år från att gå i pension och jag tror inte att det är värt pengarna”, berättar han för Reuters.
Tekniker – en bristvara
Ända sedan pandemin har tekniker varit en bristvara i branschen. Enligt The Institute of the Motor Industry kommer Storbritannien att ha ett underskott av 25 000 elbilstekniker till 2032.
I USA kommer 80 000 jobb per år behövas årligen till 2031, blandat annat i form av elbilstekniker och installatörer av laddinfrastruktur.
Australien kommer att ha ett underskott på 9 000 tekniker till 2030.
Konsekvensen av det är längre servicetider och högre priser, vilket kan ha en negativ inverkan på efterfrågan av elbilar.
Kommer att dröja
Bristen på tekniker kommer att sätta käppar i hjulen för elektrifieringen, dels på grund av ökade ägarkostnader, dels på grund av hur komplicerat det kan komma att bli att reparera sin elbil.
Om elektrifieringen ska fortskrida behövs det fler reparatörer och intresserade verkstäder – och det måste ske nu.
Mer om elbil:
Repat batteriet? Då måste du skrota hela elbilen
Mercedes vd – elbilar fortsatt dyrare än bensinbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.