Dagens PS

Transportstyrelsen: Därför dör fler i trafiken

trafikolyckor
Vägarbete vid Nacka Strand. Fler vägarbeten ger fler trafikolyckor, menar Transportstyrelsens chef. (Foto: Magnus Andersson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 17 jan. 2024Publicerad: 17 jan. 2024

Antalet döda i den svenska vägtrafiken steg för tredje året i rad under 2023. Transportstyrelsen pekar nu ut den viktigaste orsaken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Transportstyrelsen redovisar nu den preliminära statistiken över döda och skadade i vägtrafiken i Sverige 2023.

Den slutgiltiga statistiken presenteras i april av myndigheten Trafikanalys.

Singelolyckor vanligast

Transportstyrelsen konstaterar att den vanligaste olyckstypen bland bilister är singelolyckor.

Som tvåa på listan över olyckstyper finns mötesolyckor.

14 561 personer skadades i trafiken 2023. Av dem skadades 1 792 svårt och 12 769 lindrigt.

ANNONS

Senaste nytt

Fler dör i trafiken

När det gäller antalet döda i trafiken tvingas Transportstyrelsen konstatera att antalet ökar.

Dödstalet stiger nu för tredje året i rad.

ANNONS

”Över en längre tid har vi haft en minskning av antalet omkomna i vägtrafiken. 2020 var antalet döda i trafiken som allra lägst, på grund av coronapandemin, därefter har vi tyvärr sett en ökning av antalet döda i trafiken”, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör, som har en förklaring.

”Siffror från Trafikanalys visar att trafikarbetet på de svenska vägarna under senare år stadigt ökat – vilket troligen kan vara en av förklaringarna att dödsolyckorna återigen ökar”, analyserar Bjelfvenstam.

Går åt fel håll

2020 antog regeringen Nollvisionen, där delmålen var en halvering av antalet döda och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030.

Nu går utvecklingen i motsatt riktning.

”Vi måste tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras”, menar Jonas Bjelfvenstam. 

93 oskyddade dog

Av de döda i trafiken 2023 var 7 barn i åldern 0-15 år och 86 personer 65 år eller äldre.

93 var oskyddade, det vill säga mc-förare, cyklister, mopedister och fotgängare medan 139 var skyddade.

Antalet döda i trafiken de senaste tio åren

ANNONS

2023             232

2022             227

2021             210

2020             204

2019             221

2018             324

2017             252

2016             270

2015             259

ANNONS

2014             270

(Källa: Transportstyrelsen)

Läs även:

Hundratals olyckor vid vägarbeten – men de kan undvikas – Dagens PS

EU-krav ska höja trafiksäkerheten – Dagens PS

Riksrevisionen sågar Trafikverket och regeringen – Dagens PS



Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]