Dagens PS

Trafikskolornas ilska över misslyckade körprov

Allt för många kuggar på provet för körkort. Trafikskolorna vill se en ändring. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Allt för många kuggar på provet för körkort. Trafikskolorna vill se en ändring. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 aug. 2024Publicerad: 19 aug. 2024

Misslyckade körprov kostar 250 miljoner kronor årligen. Trafikskolorna kräver nu hårdare krav för att stoppa den dyrbara trenden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sveriges trafikskolor rasar.

Misslyckade körprov kostar samhället hela 250 miljoner kronor per år, enligt Carup.

Det nuvarande systemet, där elever kan boka prov utan tillräckliga kunskaper, är både ineffektivt och dyrt. Det här måste ändras – och det omedelbart.

Kravet på förändringar i körkortsutbildningen

Trafikskolorna vill helst se snabba förändringar. De menar att Trafikverket skickar oförberedda elever till uppkörningen. Resultatet? Tusentals misslyckade prov.

Istället borde eleverna utbildas bättre innan de ens får boka ett prov. Regeringen förbereder nu ett nytt förslag som kan skaka om körkortsutbildningen i grunden.

ANNONS

Senaste nytt

Trafikverkets motargument

Trafikverket håller däremot inte med.

De menar att det är normalt att misslyckas flera gånger innan man klarar provet. Årligen gör cirka 300 000 personer körprovet.

ANNONS

Visst, bara drygt hälften klarar det på första försöket.

Men redan vid tredje försöket har 85 procent godkänts. Den svenska modellen får dessutom internationell uppmärksamhet för sin inkluderande inställning.

En liten fight mellan privatister och de som går till trafikskolan? (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
En liten fight mellan privatister och de som går till trafikskolan? (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Konflikten mellan privatister och trafikskoleelever

En stor del av problemet, enligt trafikskolorna, är privatisterna. De väljer att öva privat istället för att gå på trafikskola.

Och deras resultat är tydliga – de klarar provet i lägre utsträckning.

65 procent av trafikskoleeleverna klarar provet. För privatisterna är siffran bara 30 procent. Skillnaden är liten bland de godkända, men stor bland de som misslyckas.

Körkort för alla – en komplex utmaning

Den svenska modellen vill ge alla medborgare möjlighet att ta körkort, oavsett ekonomisk situation. Trafikverket står fast vid denna princip.

ANNONS

De menar att det är viktigt, även om det innebär att vissa elever behöver flera försök. Detta är särskilt relevant för personer med kognitiva utmaningar. De behöver ofta extra tid och stöd för att lyckas.

Körkortsutbildningens framtid

Regeringens nya förslag på regler för körkortsutbildningen kan ändra spelplanen. Trafikskolorna hoppas på ett system som ställer hårdare krav innan ett prov kan bokas. Färre misslyckade prov skulle spara pengar och göra processen mer effektiv.

Samtidigt kvarstår utmaningen: Hur balanserar vi tillgängligheten till körkort med behovet av väl förberedda förare på våra vägar?

Samtidigt, är det inte i trafikskolornas intresse att tjäna mer pengar på eleverna? Om de tvingas ta fler lektioner och få ett okej från trafikskolan innan de får boka prov så kommer det med all sannolikhet att bli dyrare.

Japan kräver körkort för att köra resväska

Japan är ett högteknologiskt land men också strikt med sina lagar. Planerar du att köra resväska, se till att ha hjälm och körkort. Japan skojar verkligen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]