Dagens PS

Toyotas nya hybridmotor utmanar elbilarna

Hybridmotor
Toyotas vd Koji Sato vill satsa på hybrider och "uppfinna förbränningsmotorn på nytt". (Foto: Kyodo News via AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Värdens största biltillverkare Toyota har visat upp prototyper på en hybridmotor som klarar av att drivas på vätgas, såväl som bensin och andra bränslen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med det tar bolaget ytterligare ett steg i sin utmaning mot elbilarna och den framtida värld som elbilstillverkarna föreställer sig utan förbränningsmotorer. Så kommer det inte bli, tror Toyota som satsar på en “flervägsstrategi”, med en blandning av hybrider, vätgasbränsleceller, förbränningsmotorer samt elbilar med batteri.

“För att bli koldioxidneutrala är det viktigaste att minska utsläppen”, sa Toyotas vd Koji Sato vid en gemensam genomgång med vd:arna för Mazda och Subaru på tisdagen enligt Bloomberg.

“Vad vi behöver är en motor som effektivt kan använda olika typer av bränsle.”

Tror på utvecklad hybridmotor

Alliansen mellan Toyota, Mazda och Subaru ser allt mer ut som den största utmanaren mot elbilarna som tagit allt större marknadsandelar på senare år. Toyota har länge fått kritik för att de varit långsamma i utvecklingen mot elbilar, men robust försäljning av hybridbilar visar att det kan ligga något i bolagets vision om att behålla förbränningsmotorn.

Det kommer dock inte vara samma typ av förbränningsmotor som i dag. Förutom att kunna hantera flera olika sorters bränsle så förutspår Toyota en mer effektiv hybridmotor, som dessutom blir mindre och anpassad för att kunna användas på samma grundplattformar som elbilar tillverkas på.

“Motorn kan inte överleva i sin nuvarande form. Den måste förändras”, säger Toyotas vd Koji Sato.

ANNONS

Senaste nytt

“Handlar om genomförbarhet”

ANNONS

Bolaget gör en storsatsning på att plocka fram alternativa koldioxidneutrala bränslen i Japan till 2030, tillsammans med bland andra petroleumbolaget Idemitsu Kosan, Mitsubishi Heavy Industries och oljeraffinaderiet Eneos.

Toyotas strategi innehåller dock också en rejäl satsning på elbilar, vd:n har lovat 1,5 miljoner producerade elbilar per år till 2026 och 3,5 miljoner till 2030. Alliansen mellan Toyota, Mazda och Subaru tänker inte låsa sig vid ett enda alternativ.

“Det handlar mer om genomförbarhet, om det är ekonomiskt vettigt”, sa Tetsuo Fujiniki, Subarus CTO enligt Bloomberg.

ANNONS

Läs även: Hybridbilens comeback: “Skyldig Toyota en ursäkt” (Dagens PS)

Läs även: Priskriget på elbilar fortsätter (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS