Värdens största biltillverkare Toyota har visat upp prototyper på en hybridmotor som klarar av att drivas på vätgas, såväl som bensin och andra bränslen.
Toyotas nya hybridmotor utmanar elbilarna
Mest läst i kategorin
Med det tar bolaget ytterligare ett steg i sin utmaning mot elbilarna och den framtida värld som elbilstillverkarna föreställer sig utan förbränningsmotorer. Så kommer det inte bli, tror Toyota som satsar på en “flervägsstrategi”, med en blandning av hybrider, vätgasbränsleceller, förbränningsmotorer samt elbilar med batteri.
“För att bli koldioxidneutrala är det viktigaste att minska utsläppen”, sa Toyotas vd Koji Sato vid en gemensam genomgång med vd:arna för Mazda och Subaru på tisdagen enligt Bloomberg.
“Vad vi behöver är en motor som effektivt kan använda olika typer av bränsle.”
Tror på utvecklad hybridmotor
Alliansen mellan Toyota, Mazda och Subaru ser allt mer ut som den största utmanaren mot elbilarna som tagit allt större marknadsandelar på senare år. Toyota har länge fått kritik för att de varit långsamma i utvecklingen mot elbilar, men robust försäljning av hybridbilar visar att det kan ligga något i bolagets vision om att behålla förbränningsmotorn.
Det kommer dock inte vara samma typ av förbränningsmotor som i dag. Förutom att kunna hantera flera olika sorters bränsle så förutspår Toyota en mer effektiv hybridmotor, som dessutom blir mindre och anpassad för att kunna användas på samma grundplattformar som elbilar tillverkas på.
“Motorn kan inte överleva i sin nuvarande form. Den måste förändras”, säger Toyotas vd Koji Sato.
Senaste nytt
“Handlar om genomförbarhet”
Bolaget gör en storsatsning på att plocka fram alternativa koldioxidneutrala bränslen i Japan till 2030, tillsammans med bland andra petroleumbolaget Idemitsu Kosan, Mitsubishi Heavy Industries och oljeraffinaderiet Eneos.
Toyotas strategi innehåller dock också en rejäl satsning på elbilar, vd:n har lovat 1,5 miljoner producerade elbilar per år till 2026 och 3,5 miljoner till 2030. Alliansen mellan Toyota, Mazda och Subaru tänker inte låsa sig vid ett enda alternativ.
“Det handlar mer om genomförbarhet, om det är ekonomiskt vettigt”, sa Tetsuo Fujiniki, Subarus CTO enligt Bloomberg.
ANNONS
Läs även: Hybridbilens comeback: “Skyldig Toyota en ursäkt” (Dagens PS)
Läs även: Priskriget på elbilar fortsätter (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.