Många bilentusiaster oroar sig för att framtidens elbilar inte kommer att vara tillräckligt körglada. Det är nu något Toyota vill råda bot på med en manuell växellåda för elbilar.
Toyotas genidrag: Manuellt växlade elbilar
Mest läst i kategorin
Nästa generations elbilar från Toyota och Lexus kan komma att erbjudas med simulerade manuella växellådor, något som kommer att ackompanjeras av låtsasmotorljud.
Konceptet blir verklighet
Lexus visade i fjol upp en prototypbil med den nya simulerade manuella lådan.
Den nya manuella lådan är ett steg för Toyota att ta sig an elektrifiering på riktigt.
Enligt Toyota är det en av många ”spännande överraskningar” som märket har på gång inför nästa generation av elbilar från märket.
Senaste nytt
Ska simulera förbränningsmotorer
Det var under en presentation tidigare i veckan som Takero Kato, chef för märkets batteribilsfabriker, sa att Toyotas målsättning är att erbjuda sina kunder en riktig ”wow-upplevelse”.
Japanerna är inte ensamma om att försöka emulera känslan av en förbränningsbil, utan det är något som exempelvis Dodge också har tänkt med kommande elektriska Chargern.
I Toyotas fall är det en fråga om att en manuellt växlad elbil ska efterlikna känslan som en förbränningsbil erbjuder.
Med koppling och växelspak
De kommande manuellt växlade elbilarna kommer att ha en koppling och växelspak som fungerar precis som i en förbränningsbil.
Även ljudbilden kommer att simuleras och bilen kommer även att kunna få motorstopp.
Bakåtsträvande innovationsbenägenhet
Även om Toyota har varit lite sena på bollen när det gäller elbilar har de tagit på sig hårdhandskarna nu.
Märket har som målsättning att sälja 3,5 miljoner elbilar årligen till 2030. Att jämföra sålde märket totalt strax norr om 10 miljoner bilar under fjolåret.
Toyota satsar på mjukvara
Del av planen består av stora satsningar på mjukvara, något som i sin tur möjliggör manuellt växlade elbilar.
Nostalgi i all ära, men att försöka få någonting nytt att kännas som något gammalt för känslans skull kan vara ett steg i fel riktning. Det kanske är bättre om Toyota helt enkelt bara blickar framåt.
Läs även: Toyotas chefsforskare – “jorden klarar inte av elbilar”
Läs även: Toyota-aktien gasar på elbilsnyhet
Läs även: Toyota tvärvänder – 10 nya elbilar till 2026
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.