Dagens PS

Toyotas första elbil får flygplansratt

Elbilen Toyota BZ4X går att få med flygplansratt och styrning som sker helt utan styrstång. Foto: Toyota
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 01 nov. 2021Publicerad: 01 nov. 2021

Som ett av de sista bilmärkena presenterar Toyota nu sin första elbil.  Toyota bZ4X, beyond Zero, har en räckvidd på minst 45 mil.
Bilen går att få med en flygplansrätt som styr bilen via elektronik – utan mekanisk kontakt med hjulen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota var först ut av alla bilmärken med hybridbilar. Nu kommer den första helt elektriska bilen och då är Toyota nästan sist. Tio år efter Tesla Model S lanseras elbilen Toyota bZ4X.

Toyotas elbil BZ4X är en SUV som går att få med både två- och fyrhjulsdrift. Foto: Toyota

Toyotas vd Akio Toyoda har flera gånger motsatt sig en snabb omställning till elbilar och sagt att de är ”överhajpade”, men tvingas nu krypa till korset.

Kommer till Sverige i vår

Nu Toyota lanserar Toyota en serie elbilar bZ, Beyond Zero. Toyota bZ4X är först ut och lanseras på en ny plattform speciellt för elbilar. Bilen får Sverigepremiär under senare delen av våren kan snart reserveras på nätet.

Designen är en fortsättning på Toyotas djärva formspråk. Foto: Toyota

Den nya elbilen har batteriet är integrerat som en del av chassit, med placering under golvet. bZ4X är en SUV som går att få med fyrhjulsdriftsystem med en elmotor per hjulaxel.

Toyota lovar att batteriet ska vara extra tåligt i bZ4X. Efter tio års brukande ska batteriet fortfarande ha 90 procent av sin ursprungliga prestanda.

Med fulladdat batteri beräknas räckvidden till över 450 km enligt WLTP, även om de slutliga siffrorna inte är klara. Batteriet är på 71,4 kilowattimmar.

ANNONS

Toyota bZ4X blir en av de första bilarna med steer-by-wire-teknik via en ny flyplansratt. Foto: Toyota

Interiören följer det senaste modet i bilvärlden med låg instrumentpanel och skärmar. Toyota lovar att utrymmet ska vara ”klassledande”.

Den framhjulsdrivna versionen av bZ4X har 204 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter, vilket ger acceleration 0–100 km/h på 8,4 sekunder och en toppfart på 160 km/h.

Den som känner sig osäker på flygplansratten och tekniken utan styrstång kan andas ut. Standardversionen får en vanlig rund ratt och traditionell styrning. Foto: Toyota

Den fyrhjulsdrivna versionen har en maxeffekt på 217,5 hästkrafter och ett vridmoment på 336 newtonmeter och  accelerationen upp till 100 km/h går på 7,7 sekunder. Alla siffror är preliminära i väntan på slutgiltigt fastställande.

bZ4X blir den första serieproducerade bilen från Toyota med steer-by-wire via en ny flyplansratt. Tekniken kommer att introduceras i bZ4X i Europa och Sverige vid en senare tidpunkt. Styryningen sker utan mekanisk förbindelse mellan ratt och framhjul.  Fullt styrutslag uppnås med endast 150 graders vridning.

Med fullt batteri ska bZ4X ta sig cirka 45 mil. Foto: Toyota

Som tillval går det att få ett solcellstak som ska kunna ladda en halv mils körning per dag i genomsnitt.

Trots att Toyota tillverkar tio gånger fler bilar än Tesla är Tesla värderat fem gånger högre av marknaden. Så måhända gäller det för Toyota att skynda på med elektrifieringen.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS