Toyotas VD, Akido Toyoda, är inte helt såld på elbilar, en åsikt som han påstår att flera högt uppsatta chefer inom bilindustrin delar med honom. Det rapporterar amerikanska Wall Street Journal.
Toyota: ”Vi kan inte satsa allt på elbilar”
Mest läst i kategorin
1900-talet inleddes med en satsning på elektrifiering, men förbränningsmotorn tog sakteliga över.
Det har emellertid skett flera försök att satsa på elbilar under åren, men det är först på senare tid som det börjar ta fart på riktigt.
Toyota var egentligen rätt tidigt ute med elbilar – både första och andra generationen av Toyota RAV4 fanns som elbil.
Toyotas ”grej” när det kommer till elektrifiering har emellertid varit så kallade fullhybrider som Prius.
Inte alla ägg i samma korg
Enligt Akido Toyoda är det en fråga om att inte satsa allt på ett kort. Han anser att det finns ett värde i att satsa på vätgas och utvecklingen av redan befintliga teknologier.
Miljarder och åter miljarder har investerats av biltillverkare i att utveckla nya batterier och bygga ut ett fungerande infrastrukturnätverk.
Med det sagt finns det dels stora delar av världen där elektrifiering inte nödvändigtvis är rimligt – åtminstone inte i dagsläget.
Även Renault delar uppfattningen som Akido Toyoda har medan exempelvis Fisker tror stenhårt på en helt elektrisk framtid.
Mercedes satsar stenhårt på elbilar men ser fortfarande värdet i förbränningsmotorer och kommer att underhålla de så länge som marknaden dikterar det.
Något annat att ta hänsyn till är hur mycket man de facto måste köra en elbil för att det ska löna sig från ett miljöperspektiv.
Så länge batterier inte växer på träd så är det mer skonsamt för miljön om vissa konsumenter fortsätter att köra renodlade förbränningsbilar.
Toyota satsar ändock hårt på elbilar
Trots Akido Toyodas skepsis gentemot totalelektrifiering bör det tilläggas att märket ska investera motsvarande 366 miljarder kronor i elbilar det kommande decenniet.
Vad tror ni? Är 100 procent elektrifiering framtiden?
Läs även: Renault – “elbilar är inte hela framtiden”
Läs även: Henrik Fisker – “vi ska hinna före Polestar”
Läs även: 37 elbilar att se fram emot 2023
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.