Dagens PS

Toyota vägrar ersättning efter motorbrand

Ägaren hann stanna och ta ur det viktigaste ur bilen innan den tog fart. (Foto: Wolf and Tiger youtube)
Ägaren hann stanna och ta ur det viktigaste ur bilen innan den tog fart. (Foto: Wolf and Tiger youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 juli 2024Publicerad: 29 juli 2024

Toyota avsäger sig allt ansvar och nekar garantitäckning efter att en GR Corolla exploderade i lågor förra månaden. De påstår att hög hastighet och felaktiga däck kan vara orsaken till den eldiga incidenten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I mitten av juni rapporterade Carscoops först om händelsen. Dashcam-filmen visar hur ägaren av denna heta hatchback körde på en motorväg i North Carolina i runt 137 km/h när motorn plötsligt gav upp. Vit rök började sippra in i kupén medan svart rök vällde ut från avgasröret. Föraren reagerade snabbt, stannade vid vägkanten och ringde brandkåren.

Brandkåren anlände snabbt till platsen, men inte innan branden hade övertänt och förstört bilens främre del.

Här kan ni se videon med händelseförloppet.

Toyota skyllde på föraren

Ägaren kontaktade då Toyota och hoppades på hjälp med att ersätta bilen. Istället fick han ett svar där Toyota sammanfattade incidenten, noterade skadorna och nämnde en tidigare olycksrapport från Carfax i februari 2024. Toyota konstaterade att GR Corollan inte bör köras över 137 km/h utan “däck med hög hastighetskapacitet”.

Ägaren uppmärksammade både den vita och den svarta svarta röken och körde åt sidan. (Foto: Wolf and Tiger youtube)
Ägaren uppmärksammade både den vita och den svarta svarta röken och körde åt sidan. (Foto: Wolf and Tiger youtube)

Hål i motorn

En brandinspektör analyserade bilen den 24 juni 2024. Han noterade ett litet hål på motorblockets övre sida och fann oljerester på turbon, botten av motorn, underredet och avgasrören.

“Instruktionsboken varnar för att köra över hastighetsgränsen,” säger Toyota i sitt svar. “Även om den lagliga hastighetsgränsen tillåter det, kör inte över 137 km/h om inte ditt fordon har däck med hög hastighetskapacitet. Att köra över 137 km/h kan resultera i däckfel, förlorad kontroll och möjliga skador. Rådgör med en däckhandlare för att avgöra om däcken på ditt fordon är däck med hög hastighetskapacitet innan du kör i sådana hastigheter. Baserat på våra inspektionsfynd och fakta relaterade till denna incident kan vi inte ge någon hjälp i detta ärende.”

ANNONS

Det var ju rätt däck

Biltillverkarens kommentarer om däcken är förbryllande. GR Corollan kommer från fabriken med Michelin-däck som är godkända för hastigheter långt över 137 km/h. Däck med hastighetsgräns under 137 km/h finns vanligtvis bara på släpvagnar eller reservhjul. Till och med de mest grundläggande Q-klassade vinterdäcken klarar hastigheter upp till 160 km/h, medan de flesta instegsnivåbilar använder S- eller T-klassade däck, som är säkra upp till 180 km/h respektive 190 km/h.

Toyota tvingas byta 100 000 motorer

Toyota meddelar nu att de kommer att byta ut motorerna i över 100 000 Toyota Tundra och Lexus LX från modellåren 2022-23. Anledningen är att skräp från

Här är Toyotas fullständiga svar:

“Du rapporterade att du körde på en motorväg när du märkte att fordonet började låta konstigt (som ett knackande ljud). Du märkte då att oljetemperaturen var hög och fordonet gav en varning. Du stannade, gick ur fordonet, öppnade huven och såg eld vid motorens baksida. Du ringde 911 och brandkåren anlände cirka 5 minuter senare för att släcka lågorna.

Du uppgav att cirka 30 dagar före incidenten hade du tagit fordonet till en Toyota-återförsäljare för en oljebyte och ett bränsleproblem som reparerades.

Som svar på dina bekymmer genomfördes en fordonsinspektion den 24 juni 2024 vid Copart av en EAA (Engineering Analysis Associates) brandinspektör. Den sista rapporterade mätarställningen på fordonet var 37 677 km. Enligt CARFAX-rapporten rapporterades en olycksskada den 12 februari 2024 på fronten, vänster front, höger front och höger bak.

Vid inspektionstillfället hade fordonet brandskador på fronten och motorrummet. Den inre sidan av motorblocket hade ett litet hål på övre sidan från intern motorsskada. Oljerester hittades vid turbon, botten av motorn, underredet och avgasrören.

Instruktionsboken varnar för att köra över hastighetsgränsen. Även om den lagliga hastighetsgränsen tillåter det, kör inte över 137 km/h om inte ditt fordon har däck med hög hastighetskapacitet. Att köra över 137 km/h kan resultera i däckfel, förlorad kontroll och möjliga skador. Rådgör med en däckhandlare för att avgöra om däcken på ditt fordon är däck med hög hastighetskapacitet innan du kör i sådana hastigheter.

Baserat på våra inspektionsfynd och fakta relaterade till denna incident kan vi inte ge någon hjälp i detta ärende.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS