Toyota Hilux är vida känd för att vara en av märkets mest robusta modeller. Nu ska även den elektrifieras i form av en kommande vätgasbil.
Toyota trotsar batterier – fortsätter med vätgas
Mest läst i kategorin
Toyota är tillsammans med exempelvis BMW ett av få märken som fortsatt satsar på vätgas.
Deras flaggskeppsmodell stavas Mirai men nu ska även Hilux – en modell som tillverkats i närmare 20 miljoner exemplar – bli vätgasbil.
Med brittiskt ursprung
Nu har det japanska märket lanserat en Hilux-prototyp som tillverkats i Toyotas Burnaston-fabrik i England.
Drivlinan kommer från Mirai och består alltså av elmotor som drivs av vätgas från tre tankar och ett batteri på blott 1,2 kWh.
Den pumpar ut 185 hästkrafter och 300 newtonmeter men det har emellertid inte bekräftats om samma siffror gäller för Hilux.
Med god räckvidd
Räckvidden i vätgasvarianten av Hilux beräknas till 600 kilometer, något som kan tankas upp på några minuter – likt en förbränningsbil.
Toyota menar på att detta är betydligt längre än vad man skulle kunna förvänta sig av en batteri-version av Hilux.
Tanken med att utveckla en vätgasvariant är dels en fråga om att fastställa huruvida det är realistiskt, dels att belysa fördelarna med vätgas inom fordonsindustrin.
I dagsläget ska tio bilar tillverkas till slutet av 2023 för att utvärdera ifall bilen kan säljas till den stora massan till slutet av årtiondet.
Toyota tror fortsatt på vätgas
Medan många aktörer har övergivit vätgas i jakten på elektrifiering står Toyota fast vid tekniken.
Märket menar på att det är en fråga om att ha flera ben att stå på, i stället för att lägga allt krut på en och samma lösning.
Det största hindret i dagsläget för utvecklingen av vätgasbilar är problemen relaterade till infrastruktur samt den höga kostnaden för bilarna.
Med det sagt tror allt fler på en framtid där exempelvis tung trafik går på vätgas medan personbilar i stället använder sig av batterier.
Läs även:
Toyota släpper ny lyxmodell – denna gång till hela världen
BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?
250 mil på en tank med vätgasbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.