Konceptbilen Toyota GR Yaris H2 är en vätgasdriven rallybil som visar att förbränningsmotorn kan ha en framtid. Rallydebuten sker denna helg med en fyrfaldig världsmästare bakom ratten.
Toyota GR Yaris H2 först med vätgas inom rally
Mest läst i kategorin
Vätgas framstår alltmer som ett vettigt, miljövänligt fordonsbränsle.
När vi talar om vätgasbilar syftar vi dock oftast på elbilar som i stället för ett stort batteri är utrustade med en så kallad bränslecell, som tillverkar elektricitet från vätgas medan man kör.
Exempel på bränslecellsbilar på marknaden idag är Toyotas egna Miari och Hyundai Nexo.
I Toyota GR Yaris H2 handlar det i stället om en vanlig förbränningsmotor som har konverterats från bensin- till vätgasdrift.
Drömmen om fossilfri racing
Poängen med projektet är att Toyota ser vätgasen som en möjlig nyckel till fossilfri racing med förbränningsmotorer.
Batteridrivna elbilar passar nämligen ganska dåligt för många typer av motorsport, med hög vikt och kort räckvidd vid hård körning.
Dessutom saknar de motorljudet som är en central del av upplevelsen för många racingentusiaster.
Drar nytta av tidigare erfarenhet
Den vätgasdrivna förbränningsmotorn innebär också vissa kostnadsbesparingar jämfört med bränslecellen, då man kan dra nytta av existerande teknologi och tillverkningsmetoder.
Motorn i GR Yaris H2 är således en i grunden helt vanlig 1,6-liters trecylindrig förbränningsmotor med vissa smärre modifikationer.
Bränsletankarna och systemet för tankning delas med bränslecellsbilen Mirai.
Utvecklingen av drivlinan har skett i banracern Toyota GR Corolla H2, som har tävlat i den Japanska Super Taikyu-serien och 24-timmarsloppet på Fuji Speedway.
Juha Kankkunen ska ratta
Rallydebuten för Toyota GR Yaris H2 kommer att ske i helgen i samband med WRC-rallyt i Belgien. Bakom ratten finner vi fyrfaldige världsmästaren Juha Kankkunen.
Toyota har inte avslöjat om man planerar att släppa en produktionsversion av GR Yaris H2.
Visar sig teknologin lyckad finns det dock en chans att världens bilentusiaster kommer att få åtnjuta nya sportbilar med förbränningsmotor i många år framöver.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.