Dagens PS

Toyota får tillbaka förståndet: Hedrar garantin

Toyota GR 86
Mycket av Toyotas marknadsföringsmaterial för GR 86 består av bilder på bankörning. (Foto: Toyota)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 juni 2023Publicerad: 15 juni 2023

Vi har flertalet gånger rapporterat om hur Toyota har vägrat hedra sina kunders garanti, trots att bilarna har använts som tänkt. Nu har japanerna ändrat sig än en gång.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sist vi rapporterade om en Toyota-relaterad garanti-incident var när en man i USA körde på bana med sin GR86 när motorn plötsligt exploderade.

Återförsäljaren där kunden hade köpt sin bil vägrade att hedra garantin, trots att den borde täcka skada även om bilen kördes på bana.

Det är emellertid något vi har rapporterat om tidigare och är således någonting som har skett systematiskt.

Sportbilar som körs sportigt

Mycket av Toyotas marknadsföringsmaterial beträffande dess prestandaorienterade modeller visar när bilarna körs hårt på bana.

Trots det har kunder hamnat i blåsväder när de själva har kört bilarna på liknande manér.

Vid två tillfällen har det japanska märket först vägrat hedra garantin för att sedan ändra sig.

Toyota GR Corolla

Mycket av märkets marknadsföringsmaterial innehåller dynamisk körning. (Foto: Toyota)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Betalas av högsta instans

ANNONS

I ovannämnda fall är det Toyotas amerikanska huvudkontor som har valt att hedra garantin, även om kundens auktoriserade verkstad vägrar att göra det.

Efter att ha inspekterat motorn kom Toyota fram till att kunden inte körde på något sätt som skulle ogiltigförklara garantin.

Biljätten bekräftar även att de hedrar garantier under förutsättning att bilarna körs som det är tänkt, vilket även gäller terrängkörning för märkets terrängbilar.

Toyota

Toyota hedrar garantin även vid terrängkörning. (Foto: Marcus Berggren)

Toyota gör det osäkert för kunderna

Att biljättens kunder tvingas bråka med japanerna för att få rätt i sak när de använder sina produkter som tänkt får inte märket att bra ut.

I stället för att nonchalera sina kunder borde Toyota hedra garantierna från start. I de två senaste fallen har japanerna helt ändrat inställning efter att incidenterna har rapporterats om i medier.

I sin tur leder det till kunder som förlorar förtroendet för märket, åtminstone när det gäller dess

Läs även: Använder sin Toyota som tänkt – snuvas på garantin
Läs även: Toyota – glöm garantin om sportbilen körs sportigt
Läs även: Hans Corolla havererade – fick nota på 330 000  

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]