Dagens PS

Toyota: Den eviga tvåan i Europa

"Att vara volymmässigt nummer ett OEM är inte vårt nyckelmål," berättade Toyota Europas VD Yoshihiro Nakata vid kongressen på onsdagen. "Det viktigaste är hur vi etablerar en hållbar affärsmodell när vi rör oss mot den koldioxidneutrala väggen." (Foto: Toyota)
"Att vara volymmässigt nummer ett OEM är inte vårt nyckelmål", berättade Toyota Europas vd Yoshihiro Nakata vid en kongress. "Det viktigaste är hur vi etablerar en hållbar affärsmodell när vi rör oss mot den koldioxidneutrala väggen." (Foto: Toyota)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juni 2024Publicerad: 17 juni 2024

Att bli Europas nummer ett-märke genom att överträffa Volkswagen i nybilsförsäljning är “inte ett nyckelmål” för Toyota, berättade företagets högsta chef för regionen vid Automotive News Europe Congress nyligen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota har varit Europas näst bäst säljande biltillverkare de senaste två åren tack vare stark efterfrågan på sina hybrider.

Toyota sålde 828 484 bilar i regionen förra året, medan VW-märket sålde 1,36 miljoner, enligt siffror från branschorganisationen ACEA. Det här rapporterar Europe Autonews om.

“Inte vårt nyckelmål”

Biltillverkaren har dock inga planer på att överträffa VW-märket i Europa, även om de ligger före VW i global försäljning.

“Att vara volymmässigt nummer ett OEM är inte vårt nyckelmål,” berättade Toyota Europas vd Yoshihiro Nakata vid en kongress under förra veckan.

“Det viktigaste är hur vi etablerar en hållbar affärsmodell när vi rör oss mot den koldioxidneutrala väggen.”

Under årets första fyra månader minskade Toyota gapet till VW-märket efter att ha ökat försäljningen med 17 procent till 324 357, enligt siffror från marknadsundersökningsföretaget Dataforce.

VW-märkets försäljning var oförändrad vid 445 226 till och med april.

BMW var tredje med 261 163.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Hybrider är vägen fram

Cirka 70 procent av Toyotas försäljning i Europa är antingen fullhybrider, plug-in hybrider eller helelektriska fordon.

I Västeuropa är siffran nästan 100 procent, visar företagets siffror. De flesta är fullhybrider, med Toyotas enda helelektriska modell, bZ4X, som nådde bara 17 381 försäljningar under 2023, enligt Dataforce.

Toyotas enda helelektriska modell, bZ4X, har fått usla betyg i räckviddstester och har haft en sviktande försäljning. (Foto: Toyota)
Toyotas enda helelektriska modell, bZ4X, har fått usla betyg i räckviddstester och har haft en sviktande försäljning. (Foto: Toyota)

Toyotas mest sålda modell i Europa fram till april var Yaris Cross, som också var Europas bäst säljande lilla suv efter att ha överträffat VW T-Roc. Det är första gången en övervägande elektrifierad modell har lett Europas största segment. Dataforce-siffror visar att 94 procent av Yaris Cross-försäljningen var hybrider.

Det blir inte lätt

Att bibehålla ledningen i Europas största segment kommer inte att bli lätt.

“Det är ganska svårt att säga om vi kan behålla denna position eller inte,” sa Nakata.

Toyotas försäljning har blomstrat i år delvis på grund av dess styrka i småbilsegmentet, där Aygo X har flyttat in på andra plats efter fyra månader, bakom Fiat Panda med försäljning på 35 742, en ökning med 36 procent från året innan, enligt Dataforce-siffror.

Toyota har varit Europas näst bäst säljande biltillverkare de senaste två åren tack vare stark efterfrågan på sina hybrider. Aygo X har flyttat in på andra plats efter fyra månader. (Foto: Toyota)
Toyota har varit Europas näst bäst säljande biltillverkare de senaste två åren tack vare stark efterfrågan på sina hybrider. Aygo X har flyttat in på andra plats efter fyra månader. (Foto: Toyota)
ANNONS

För närvarande är Aygo X Toyotas enda modell som inte erbjuds med hybridteknologi, men Nakata sa att detta kan förändras.

“Jag uppskattar att vårt märkes restvärde är relativt högre när vi har hybridteknologi. Så, om vi kan, kommer vi att införa hybridsystemet i Aygo – så länge vi kan behålla ett överkomligt, tillgängligt pris”, sa han.

Toyota säljer också starkt i kompaktsegmentet med Corolla hatchback och kombi, som var tredje i segmentet fram till april med 49 649 sålda enheter, vilket lämnar den bakom VW Golf och Skoda Octavia.

Försäljningen av Toyota-kompakten ökade med 24 procent under fyra månader.

Läs även: Trots fuskavslöjanden: De ser uppgång för Toyota. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Energikris
Spela klippet
PS Studio

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

20 dec. 2024
ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]