Bidens tullar sätter käppar i hjulen för Polestar. En del av produktionen sker i dag i Kina men ställs hastigt om till Sydkorea för att få en chans på den amerikanska marknaden.
Torsk på tullen: Polestar tvingas lämna Kina
Mest läst i kategorin
Från 27,5 procent till hela 102,5 procent. USA:s tullar har skjutit i höjden efter president Joe Bidens beslut om avgifter på bilar och material från Kina.
Två och fyra i Kina
Bland de drabbade finns Geely- och Volvo-ägda Polestar (börskurs Volvo). Nordamerika är en nyckelmarknad för dem. Polestar börjar i år bygga nya suven Polestar 3 i Volvo-fabriken i South Carolina. Den modellen slipper strafftullarna. Men Polestar 2 och kommande Polestar 4 byggs i Kina. Polestar 4 anses avgörande för företagets framtid.
För att ge Polestar 4 en chans på USA-marknaden flyttas produktionen delvis till Renaults fabrik i Busan, Sydkorea, redan nästa år. Bilarna från Busan skeppas främst till USA.
Kryphål försvinner
Polestar planerar också att exportera hälften av Polestar 3-bilarna, byggda i USA, till andra delar av världen. Tidigare har Volvo Cars balanserat export från USA med import från Kina. Det är oklart om detta kryphål finns kvar med de nya reglerna.
Polestars vd, Thomas Ingenlath, hoppas även kunna bygga bilar i Europa.
Att få tillgång till en europeisk fabrik tar dock tid. Enligt Ingenlath kan detta tidigast ske med Polestar 7, planerad för lansering 2027.
Läs även: Elva stormiga dagar – men nu har Polestar en plan. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.