Dagens PS

Topplistan: Bästa sjusitsiga bilarna

Vilken sjusitsig bil är bäst? Det har vi tagit reda på. (Foto: Volvo, Kia, Skoda, Mercedes, Hyundai, Peugeot, Land Rover)
Vilken sjusitsig bil är bäst? Det har vi tagit reda på. (Foto: Volvo, Kia, Skoda, Mercedes, Hyundai, Peugeot, Land Rover)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 okt. 2024Publicerad: 30 okt. 2024

En sjusitsig bil erbjuder en rad fördelar för både familjer och andra som behöver transportera många passagerare. Men vilken är bäst? Det lät vi experterna avgöra.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Stor familj? Extra utrymme ger extra flexibilitet.

Ytterligare en fördel är att många sjusitsiga bilar i dag finns med modern teknik och säkerhetsfunktioner, vilket gör resan bekväm och trygg för alla passagerare.

Här listar vi åtta bilar med plats för sju som spänner mellan 259 900 kronor och 1 771 600 kronor. Vilken är vinnaren tro?

Läs även: Kia löser parkeringskrisen: Betala och hitta plats – direkt i bilen

Så har listan tagits fram

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.

Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Plats 8 – Mercedes-Benz GLB

Snittbetyg: 76,57

Pris: 493 900 kronor

Läs också: Biltest: Mercedes GLB utmanar segmentet

Mercedes-Benz GLB tar en sistaplats i listan. Osis. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz GLB tar en sistaplats i listan. Osis. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes GLB erbjuder en komfortabel körupplevelse och smidig hantering, kombinerat med ett rymligt inre.

Tyvärr dras helhetsintrycket ner av de något orefinerade dieselmotorerna och en fjädring som inte riktigt lever upp till förväntningarna, särskilt i snabbare kurvor. Trots detta är GLB ett intressant alternativ för den som söker en kompakt suv med gott om plats.


Plats 7 – Land Rover Defender 130

ANNONS

Snittbetyg: 79,8

Pris: 1 771 600 kronor

Läs också: Land Rover Defender 130: Jorden runt med 8 platser

Land Rover Defender 130 är en bjässe med högt pris. (Foto: Land Rover Defender)
Land Rover Defender 130 är en bjässe med högt pris. (Foto: Land Rover Defender)

Cadillac Escalade är en bjässe till suv med plats för åtta personer och imponerande terrängegenskaper. Den bjuder på en engagerande körupplevelse, men den rejäla prislappen och tveksam tillförlitlighet kan avskräcka vissa köpare.

Dessutom är Escalade en gigantisk bil som kan vara svår att manövrera i trånga utrymmen.


Plats 6 – Hyundai Santa Fe

Snittbetyg: 81,37

ANNONS

Pris: 599 900 kronor

Läs också: Här är nya Hyundai Santa Fe: Årets ballaste suv?

Hyundai Santa Fe är en stor bil med många störande assistanssytem. (Foto: Hyundai)
Hyundai Santa Fe är en stor bil med många störande assistanssytem. (Foto: Hyundai)

Nya Hyundai Santa Fe imponerar med hög kvalitet, generöst utrymme och avancerad teknik. PHEV-versionen är dock dyr och har begränsad räckvidd på el, vilket kan vara en nackdel för vissa köpare.

Santa Fe är en stor bil som kanske inte passar alla, men de som behöver utrymmet kommer att uppskatta dess komfort och praktiska funktioner. Som tur är kan bilens störande förarassistanssystem enkelt stängas av.


Plats 5 – Dacia Jogger

Snittbetyg: 81,4

Pris: 259 900 kronor

ANNONS

Läs också: Premiär: Världens billigaste suv med sju platser

Dacia Jogger är lite snåla på den tredje raden säten vilket drar ner betyget för en annars rätt prisvärd bil. (Foto: Dacia)
Dacia Jogger är lite snål på den tredje raden säten vilket drar ner betyget för en annars rätt prisvärd bil. (Foto: Dacia)

Dacia Jogger är en prisvärd familjebil med en charmig design och snål mildhybridteknik.

Tyvärr erbjuder den tredje sätesraden begränsat utrymme och drivlinorna upplevs som slöa. Jogger uppvisar också en tendens till krängning i kurvorna, vilket kan påverka körupplevelsen negativt.


Plats 4 – Volvo XC90 (gamla)

Snittbetyg: 82,5

Pris: 994 000 kronor

Läs också: Volvo XC90: Fick bara ett ansiktslyft

ANNONS
Volvo XC 90 osar lyx och har låga driftskostnader. (Foto. Volvo)
Volvo XC 90 osar lyx och har låga driftskostnader. (Foto. Volvo)

Volvo XC90 är en rymlig och bekväm suv med en påtaglig premiumkänsla.

Dessutom är driftskostnaderna förhållandevis låga, vilket är en stor fördel för många bilägare. Körupplevelsen är inte särskilt sportig och tekniken har hunnit ifatt.


Plats 3 – Peugeot 5008

Snittbetyg: 83,33

Pris: 399 900 kronor

Läs också: Peugeot 5008 som tjänstebil: Här är priserna

Peugeot 5008 har en lite udda förarmiljö som man antingen älskar eller inte. (Foto: Peugeot)
Peugeot 5008 har en lite udda förarmiljö som man antingen älskar eller inte. (Foto: Peugeot)
ANNONS

Peugeot 5008 sticker ut med sin iögonfallande design och genomtänkta ergonomi. Modellen finns med både förbränningsmotorer och eldrift, vilket ger köparna flexibilitet.

Dock kan den petiga fjädringen och den något udda förarmiljön upplevas som negativa aspekter.


Plats 2 – Skoda Kodiaq

Snittbetyg: 84,28

Pris: 383 800 kronor

Läs också: Säkrare än ett bankvalv: Nya Škoda Kodiaq

Skoda Kodiaq är kanske lite snål i inredningen men i det stora hela en bra bil. (Foto: Skoda)
Skoda Kodiaq är kanske lite snål i inredningen men i det stora hela en bra bil. (Foto: Skoda)

Skoda Kodiaq är en praktisk sjusitsig suv som erbjuder mycket valuta för pengarna. Den flexibla dieselmotorn levererar tillräckligt med kraft för de flesta behov.

ANNONS

Fjädringen är dock något hård och hanteringen inte helt perfekt. Interiören kunde dessutom vara mer påkostad.


Plats 1 – Kia EV 9

Snittbetyg: 89,2

Pris: 807 900 kronor

Läs också: Kia hinner före Volvo: EV9 lockar med sju säten

Och vinnaren är Kia EV 9. Höga betyg från de flesta europeiska journalisterna. (Foto: Kia)
Och vinnaren är Kia EV 9. Höga betyg från de flesta europeiska journalisterna. (Foto: Kia)

Kia EV9 är en eldriven suv som väcker uppmärksamhet med sin djärva design och mångsidiga interiör. Den långa räckvidden gör den till ett attraktivt alternativ för långresor.

På vägen upplevs EV9 dock som större än sina konkurrenter, vilket kan vara en nackdel i stadstrafik. Materialkvaliteten motsvarar inte riktigt den höga prislappen och eldrift passar inte alla bilköpare.

ANNONS

PlatsBilmodellListpris oktober 2024Snittbetyg
1Kia EV 9807 900 kronor89,2
2Skoda Kodiaq383 800 kronor84,28
3Peugeot 5008399 900 kronor83,33
4Volvo XC90994 000 kronor82,5
5Dacia Jogger259 900 kronor81,4
6Hyundai Santa Fe599 900 kronor81,37
7Land Rover Defender 1301 771 600 kronor79,8
8Mercedes-Benz GLB493 900 kronor76,57

Samma bilar sorterade på pris – billigast först

BilmodellListpris oktober 2024
Dacia Jogger259 900 kronor
Skoda Kodiaq383 800 kronor
Peugeot 5008399 900 kronor
Mercedes-Benz GLB493 900 kronor
Hyundai Santa Fe599 900 kronor
Kia EV9807 900 kronor
Volvo XC90994 000 kronor
Land Rover Defender 1301 771 600 kronor

Läs mer:

Experternas val: Årets begagnade bilar. Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]