En sjusitsig bil erbjuder en rad fördelar för både familjer och andra som behöver transportera många passagerare. Men vilken är bäst? Det lät vi experterna avgöra.
Topplistan: Bästa sjusitsiga bilarna
Mest läst i kategorin
Stor familj? Extra utrymme ger extra flexibilitet.
Ytterligare en fördel är att många sjusitsiga bilar i dag finns med modern teknik och säkerhetsfunktioner, vilket gör resan bekväm och trygg för alla passagerare.
Här listar vi åtta bilar med plats för sju som spänner mellan 259 900 kronor och 1 771 600 kronor. Vilken är vinnaren tro?
Läs även: Kia löser parkeringskrisen: Betala och hitta plats – direkt i bilen
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.
Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Senaste nytt
Plats 8 – Mercedes-Benz GLB
Snittbetyg: 76,57
Pris: 493 900 kronor
Läs också: Biltest: Mercedes GLB utmanar segmentet
Mercedes GLB erbjuder en komfortabel körupplevelse och smidig hantering, kombinerat med ett rymligt inre.
Tyvärr dras helhetsintrycket ner av de något orefinerade dieselmotorerna och en fjädring som inte riktigt lever upp till förväntningarna, särskilt i snabbare kurvor. Trots detta är GLB ett intressant alternativ för den som söker en kompakt suv med gott om plats.
Plats 7 – Land Rover Defender 130
Snittbetyg: 79,8
Pris: 1 771 600 kronor
Läs också: Land Rover Defender 130: Jorden runt med 8 platser
Cadillac Escalade är en bjässe till suv med plats för åtta personer och imponerande terrängegenskaper. Den bjuder på en engagerande körupplevelse, men den rejäla prislappen och tveksam tillförlitlighet kan avskräcka vissa köpare.
Dessutom är Escalade en gigantisk bil som kan vara svår att manövrera i trånga utrymmen.
Plats 6 – Hyundai Santa Fe
Snittbetyg: 81,37
Pris: 599 900 kronor
Läs också: Här är nya Hyundai Santa Fe: Årets ballaste suv?
Nya Hyundai Santa Fe imponerar med hög kvalitet, generöst utrymme och avancerad teknik. PHEV-versionen är dock dyr och har begränsad räckvidd på el, vilket kan vara en nackdel för vissa köpare.
Santa Fe är en stor bil som kanske inte passar alla, men de som behöver utrymmet kommer att uppskatta dess komfort och praktiska funktioner. Som tur är kan bilens störande förarassistanssystem enkelt stängas av.
Plats 5 – Dacia Jogger
Snittbetyg: 81,4
Pris: 259 900 kronor
Läs också: Premiär: Världens billigaste suv med sju platser
Dacia Jogger är en prisvärd familjebil med en charmig design och snål mildhybridteknik.
Tyvärr erbjuder den tredje sätesraden begränsat utrymme och drivlinorna upplevs som slöa. Jogger uppvisar också en tendens till krängning i kurvorna, vilket kan påverka körupplevelsen negativt.
Plats 4 – Volvo XC90 (gamla)
Snittbetyg: 82,5
Pris: 994 000 kronor
Läs också: Volvo XC90: Fick bara ett ansiktslyft
Volvo XC90 är en rymlig och bekväm suv med en påtaglig premiumkänsla.
Dessutom är driftskostnaderna förhållandevis låga, vilket är en stor fördel för många bilägare. Körupplevelsen är inte särskilt sportig och tekniken har hunnit ifatt.
Plats 3 – Peugeot 5008
Snittbetyg: 83,33
Pris: 399 900 kronor
Läs också: Peugeot 5008 som tjänstebil: Här är priserna
Peugeot 5008 sticker ut med sin iögonfallande design och genomtänkta ergonomi. Modellen finns med både förbränningsmotorer och eldrift, vilket ger köparna flexibilitet.
Dock kan den petiga fjädringen och den något udda förarmiljön upplevas som negativa aspekter.
Plats 2 – Skoda Kodiaq
Snittbetyg: 84,28
Pris: 383 800 kronor
Läs också: Säkrare än ett bankvalv: Nya Škoda Kodiaq
Skoda Kodiaq är en praktisk sjusitsig suv som erbjuder mycket valuta för pengarna. Den flexibla dieselmotorn levererar tillräckligt med kraft för de flesta behov.
Fjädringen är dock något hård och hanteringen inte helt perfekt. Interiören kunde dessutom vara mer påkostad.
Plats 1 – Kia EV 9
Snittbetyg: 89,2
Pris: 807 900 kronor
Läs också: Kia hinner före Volvo: EV9 lockar med sju säten
Kia EV9 är en eldriven suv som väcker uppmärksamhet med sin djärva design och mångsidiga interiör. Den långa räckvidden gör den till ett attraktivt alternativ för långresor.
På vägen upplevs EV9 dock som större än sina konkurrenter, vilket kan vara en nackdel i stadstrafik. Materialkvaliteten motsvarar inte riktigt den höga prislappen och eldrift passar inte alla bilköpare.
Plats | Bilmodell | Listpris oktober 2024 | Snittbetyg |
---|---|---|---|
1 | Kia EV 9 | 807 900 kronor | 89,2 |
2 | Skoda Kodiaq | 383 800 kronor | 84,28 |
3 | Peugeot 5008 | 399 900 kronor | 83,33 |
4 | Volvo XC90 | 994 000 kronor | 82,5 |
5 | Dacia Jogger | 259 900 kronor | 81,4 |
6 | Hyundai Santa Fe | 599 900 kronor | 81,37 |
7 | Land Rover Defender 130 | 1 771 600 kronor | 79,8 |
8 | Mercedes-Benz GLB | 493 900 kronor | 76,57 |
Samma bilar sorterade på pris – billigast först
Bilmodell | Listpris oktober 2024 |
---|---|
Dacia Jogger | 259 900 kronor |
Skoda Kodiaq | 383 800 kronor |
Peugeot 5008 | 399 900 kronor |
Mercedes-Benz GLB | 493 900 kronor |
Hyundai Santa Fe | 599 900 kronor |
Kia EV9 | 807 900 kronor |
Volvo XC90 | 994 000 kronor |
Land Rover Defender 130 | 1 771 600 kronor |
Läs mer:
Experternas val: Årets begagnade bilar. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.