De bästa hybridbilarna kombinerar smart låga utsläpp med minimala driftskostnader och har dessutom fördelen att kunna tankas på bara några sekunder.
Topplista: Mest prisvärda hybridbilarna
Mest läst i kategorin
Det har varit otroligt spännande att se hur dessa hybridbilar har tagit marknaden med storm de senaste åren. Resultatet? Ett enormt utbud av modeller att välja mellan, oavsett om du är privatköpare eller behöver en tjänstebil.
I den här artikeln fokuserar vi på de mindre och mer prisvärda hybridbilarna.
Med den kommande utfasningen av nya bensin- och dieselbilar i EU senast 2035, blir det tydligt att hybridmotorer kanske inte kommer att dominera för alltid. Deras tid kan vara begränsad.
Biltillverkarna måste nu, enligt lag, sälja en allt större andel elbilar, med målet att nå 80 procent elbilar år 2030 och 100 procent år 2035. Även om plug-in hybrider och vanliga hybrider kan vara en bra övergång för många kunder, kommer de inte att rädda biltillverkarna från hårda böter om de inte möter dessa krav.
Här kommer några förslag på prisvärda hybridbilar
Så här har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de hybridbilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett snitt.
På så sätt blir det ganska tydligt vilken bil som faktiskt är bäst enligt den samlade motorjournalistkåren.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Senaste nytt
6. Toyota C-HR
Genomsnittsbetyg: 66 av 100
Snittpris Augusti 2024: 350 900 kronor
Toyota har lång erfarenhet av hybridteknik, och de har utvecklat bensin-elmaskiner i nästan ett kvarts sekel. När den första Prius lanserades vid sekelskiftet sågs den som en udda fågel, men det visade sig att den satte trenden.
C-HR, som kom 2016, är ett bra exempel på hur Toyota har följt trenderna, speciellt efterfrågan på crossovers. Den första generationen gjorde succé och nu har en andra generation kommit, som inte bara ser ännu bättre ut, utan också har ett bredare utbud.
Den nya C-HR har en ännu mer slående design, men storleken och köregenskaperna är desamma. Den är mindre än en Nissan Qashqai men större än en Ford Puma, vilket innebär att baksätet och bagageutrymmet inte är enorma, men bilen känns ändå välbalanserad och rolig att köra.
Även om hybridmotorn inte är det mest spännande med bilen, så har C-HR tillräckligt med andra fördelar för att verkligen sticka ut.
5. Volvo V60
Genomsnittsbetyg: 70,8 av 100
Snittpris Augusti 2024: 635 000 kronor
För drygt tio år sedan var Volvo en av pionjärerna inom plug-in hybrider för tjänstebilar. I dag erbjuder de fortfarande ett brett utbud av dessa, även om fokus nu ligger mer på elbilar. Vår favorit bland de mindre modellerna är V60 T6 Recharge.
Du kan spendera betydligt mer på en modern elektrifierad Volvo, men V60 T6 kombinerar värde för pengarna med effektivitet, användbar elektrisk räckvidd och vardaglig mångsidighet på ett sätt som påminner om de bästa familjebilarna som Volvo gjorde för decennier sedan.
V60 T6 Recharge imponerar med ett hybridsystem som ger 88 km laboratorietestad elektrisk räckvidd och potential för låga driftskostnader. Trots att den kostar över 600 000 kronor är den ett starkt alternativ.
4. Peugeot 408
Genomsnittsbetyg: 73,5 av 100
Snittpris Augusti 2024: 399 900 kronor
Denna crossover från Peugeot är en blandning av sedan, kombi och suv, vilket ger den en unik profil som tilltalar många.
Den delar plattform med den mindre 308 och finns med en traditionell 1,2-liters turbobensinmotor om man föredrar det, men de två bensin-elektriska alternativen är mer spännande.
Det finns en billigare Hybrid 136 med en trecylindrig turbomotor och en mindre elmotor i växellådan, samt en dyrare och kraftfullare 1,6-liters PHEV med 221 hästkrafter och drygt 64 km elektrisk räckvidd.
408:ans fjädring fungerar bra på alla vägar, interiören är stilren och rymlig, och den sticker verkligen ut på parkeringen. Den visar att Peugeot är i god form och förstår sin roll mycket bättre i dag än för 20 år sedan.
Hybrid 136 är ekonomisk i verkligheten utan att behöva laddas. Hybrid 225 har tillräcklig räckvidd för att vara ekonomisk med en laddning.
3. Mercedes-Benz C-Class
Genomsnittsbetyg: 76,66 av 100
Snittpris Augusti 2024: 476 900 kronor
CLA 250e är en kompakt “stil-sedan” från Mercedes, baserad på samma plattform som den populära A-Klass. Den finns både som fyrdörrars coupé och som designer Shooting Brake kombi.
PHEV-versionen har en 1,3-liters turbobensinmotor och en elmotor som driver framhjulen. Om du väljer en enklare fyrdörrars modell får du 75 km elektrisk räckvidd, medan en topputrustad AMG Line Shooting Brake ger 69 km. I båda fallen betalar du 8 procent i BIK-skatt.
CLA:s hybridmotor är kanske inte den tystaste eller mest smidiga, men den är ekonomisk och ger en behaglig körning. Bilen hanterar också bra för att vara en kompakt premiumsedan.
2. Toyota Corolla
Genomsnittsbetyg: 79,33 av 100
Snittpris Augusti 2024: 324 900 kronor
Toyota har ägnat över två decennier åt att introducera världen för hybridtekniken, och nu har de verkligen normaliserat den – ingen bil gör detta bättre än nuvarande Corolla.
Toppmodellen med 2,0-liters hybridmotor ger till och med en sportig känsla. Även om man kan uppleva den typiska “gummibandseffekten” vid full gas, är bilens gasrespons mycket bättre än vad man förväntar sig av en Toyota-hybrid.
För den som vill ha något enklare finns 1,8-liters hybriden, som till och med finns i en kommersiell van-version. Den kan leverera imponerande 0,4 liter per mil om man kör med fokus på bränsleeffektivitet.
Corolla är en av Toyotas “självladdande” hybrider, vilket tilltalar dem som vill ha en enkel och ekonomisk bil utan att behöva ladda den. Med låg bränsleförbrukning och bra köregenskaper är den ett tryggt val för många bilägare.
1. BMW 550e
Genomsnittsbetyg: 90,71 av 100
Snittpris Augusti 2024: 877 900 kronor
BMW 5-serien är verkligen en bil där du kan “ha kakan och äta den” samtidigt som du går ner i vikt. Visst finns det andra plug-in hybrid-sedaner och PHEV:er med sexcylindriga motorer, men ingen som kombinerar allt lika bra.
Den senaste generationen av 5-serien, G60, har fått blandade recensioner när den lanserades som helt elektrisk i5, men när man lägger till en motor faller allt på plats.
Den sexcylindriga B58-bensinmotorn förvandlar en redan kompetent PHEV till något riktigt speciellt. Den fyracylindriga 530e är snabb nog, hanterar bra, har en konkurrenskraftig elektrisk räckvidd och använder sitt batteri smart för att ge dig det bästa av två världar. Men 550e ger den lyxiga, stor-motor-känslan som är svår att slå.
Plats | BIL HYBRID | Listpris Augusti 2024 | Snittbetyg | Antal tester | Totala poäng |
1 | BMW 550e | 877 900 kronor | 90,71 | 7 | 635 |
2 | Toyota Corolla | 324 900 kronor | 79,33 | 9 | 714 |
3 | Mercedes-Benz C-Class | 476 900 kronor | 76,66 | 6 | 460 |
4 | Peugeot 408 | 399 900 kronor | 73,5 | 6 | 441 |
5 | Volvo V60 | 635 000 kronor | 70,8 | 5 | 354 |
6 | Toyota C-HR | 350 900 kronor | 66 | 5 | 330 |
Bäst i alla tester: 4 populära kompakta suvar
I det här testet tog vi fyra populära kompakta suvar och ställde mot varandra. Inga superstora skillnader i poäng mellan dem – men vi har ändå en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.