Företaget går dåligt och Stellantis förra vd avgick. Men det var inte bara sura miner då han plockar ut en rejäl fallskärm.
Toppchefen flyr sjunkande skepp – med 380 miljoner kronor på fickan


Mest läst i kategorin

Carlos Tavares, tidigare vd för Stellantis, har lämnat företaget med en betydande ekonomisk kompensation, trots att bolagets resultat minskade markant under hans sista år. Den tidigare vd:n mottog 23,9 miljoner dollar, motsvarande cirka 250 miljoner kronor, för 2024.
Dessutom kommer han att erhålla ytterligare 12,5 miljoner dollar, cirka 130 miljoner kronor, i avgångsvederlag och bonusar.
Minskande vinster och interna konflikter
Stellantis upplevde en dramatisk nedgång i nettoresultatet under 2024, en minskning med 70 procent till 5,5 miljarder euro, ungefär 63 miljarder kronor. En av orsakerna var en minskning av försäljningen i USA med 15 procent, där särskilt märket Ram drabbades hårt.
Carlos Tavares avgick oväntat den 1 december efter interna konflikter med styrelsen, där hans fokus på kostnadsbesparingar snarare än långsiktiga mål kritiserades.

Slutkört för Tavares – avgår efter haveri i USA
Stellantis har bekräftat att vd Carlos Tavares kommer att gå i pension i början av 2026 när hans kontrakt löper ut. Samtidigt meddelar biljätten om stora
Fallskärmen i kontrast till anställda
Trots den ekonomiska nedgången mottog Tavares en betydande summa. Enligt rapporter minskade hans totala ersättning med 37 procent jämfört med föregående år. Men han får fortfarande utbetalt 2 miljoner euro i avgångsvederlag samt en bonus på 10 miljoner euro, vilket baseras på uppnådda företagsmål. Samtidigt minskade den genomsnittliga lönen för Stellantis anställda med 6 procent till 66 000 euro.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Framtida utmaningar för Stellantis
Stellantis står inför flera utmaningar, inklusive att återställa relationer med återförsäljare, fackföreningar, leverantörer och aktieägare. Företaget arbetar även med att hitta en ny vd som ska ta över ledningen och stabilisera bolaget.
Den nya vd:n kommer att behöva hantera en global verksamhet med 14 varumärken, vända nedgången i marknadsandelar i USA och Europa, konkurrera med kinesiska rivaler och navigera i komplexa handelspolitiska situationer. Stellantis måste även avgöra vilka av dess 14 märken som har en långsiktig framtid.

Chockpriset: Nytt baksäte dyrare än bilen
Att köpa begagnade delar till sin bil visar sig vara en dyr affär. Så dyr att även försäkringsbolagen höjer på ögonbrynen. En kund till ett
Läs också:
Din lukt kan avslöja Parkinsons sjukdom — bevisas med hundar. News 55
Vaccinskeptiker tar makten: “Mycket oroande”. Realtid
ANNONS

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.