I en överraskande omstrukturering av Volvos ledning lämnar vice vd och försäljningschef Björn Annwall företaget.
Toppchef lämnar Volvo Cars
Mest läst i kategorin
Annwall, som varit den längst tjänstgörande medlemmen i Volvos högsta ledning, lämnar sin post redan den här månaden, skriver Automotive news.
Avgången kommer efter att Volvo meddelat att de vill “öka enkelheten, hastigheten och samarbetet samt minska komplexiteten genom att platta till vår struktur inom den kommersiella delen av verksamheten”, enligt ett uttalande från företaget den 9 oktober.
Ingen försäljningschef
Annwall har haft ansvar för biltillverkarens kommersiella aktiviteter i fem regioner, 33 nationella försäljningsbolag och 57 importörer.
Dessutom har han ansvarat för viktiga funktioner som bilservice, finansiella tjänster, kundvård och kommersiell digitalisering.
Enligt en talesperson kommer biltillverkaren inte att tillsätta rollerna som vice vd eller försäljningschef. Detta innebär att Volvos högsta ledning kommer att stå utan en traditionell försäljningschef, då ansvaret istället fördelas mellan flera chefer.
Fler förändringar
Erik Severinson, produkt- och strategichef, kommer att utöka sina arbetsuppgifter med kommersiell strategi. Han ansvarar sedan tidigare för produktstrategi, programledning, hållbarhet, digitalisering, kvalitet och energibranschen.
Oscar Bertilsson Olsborg, med 24 år på företaget, tar plats i koncernledningen som chef för global kommersiell verksamhet. Utöver återförsäljare och serviceutveckling kommer Olsborg även att ansvara för kommersiell digitalisering.
Arek Nowinski, chef för Volvo Europa, blir chef för internationella marknader. Detta innebär att cheferna för Volvos verksamheter i USA, Kanada, Asien-Stillahavsområdet och Latinamerika kommer att rapportera till honom istället för till Annwall.
Gretchen Saegh-Fleming, global marknadschef, får utökat ansvar för kundupplevelsen. Hon ansvarar sedan tidigare för varumärke, kundvård samt kundupplevelseinsikter och analyser.
Samtliga förändringar träder i kraft den 1 november.
Det återstår att se hur denna omstrukturering kommer att påverka Volvos framtida strategi och försäljning.
Cybertruck – för vass för Europa?
De som bokat en Cybertruck i Europa kan få problem. Bilen uppfyller inte EU:s alla krav på en säker bil. Den är bland annat för vass. Teslas Cybertruck
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.