Dagens PS

Toppchef lämnar Volvo Cars

Volvos vice vd och försäljningschef Björn Annwall lämnar nu företaget. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT)
Volvos vice vd och försäljningschef Björn Annwall lämnar nu företaget. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 okt. 2024Publicerad: 10 okt. 2024

I en överraskande omstrukturering av Volvos ledning lämnar vice vd och försäljningschef Björn Annwall företaget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Annwall, som varit den längst tjänstgörande medlemmen i Volvos högsta ledning, lämnar sin post redan den här månaden, skriver Automotive news.

Avgången kommer efter att Volvo meddelat att de vill “öka enkelheten, hastigheten och samarbetet samt minska komplexiteten genom att platta till vår struktur inom den kommersiella delen av verksamheten”, enligt ett uttalande från företaget den 9 oktober.

Ingen försäljningschef

Annwall har haft ansvar för biltillverkarens kommersiella aktiviteter i fem regioner, 33 nationella försäljningsbolag och 57 importörer.

Dessutom har han ansvarat för viktiga funktioner som bilservice, finansiella tjänster, kundvård och kommersiell digitalisering.

Enligt en talesperson kommer biltillverkaren inte att tillsätta rollerna som vice vd eller försäljningschef. Detta innebär att Volvos högsta ledning kommer att stå utan en traditionell försäljningschef, då ansvaret istället fördelas mellan flera chefer.

Volvo Cars Erik Severinson, produkt- och strategichef. (Foto: Thomas Johansson/TT)
Volvo Cars Erik Severinson, produkt- och strategichef. (Foto: Thomas Johansson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Fler förändringar

Erik Severinson, produkt- och strategichef, kommer att utöka sina arbetsuppgifter med kommersiell strategi. Han ansvarar sedan tidigare för produktstrategi, programledning, hållbarhet, digitalisering, kvalitet och energibranschen.

ANNONS

Oscar Bertilsson Olsborg, med 24 år på företaget, tar plats i koncernledningen som chef för global kommersiell verksamhet. Utöver återförsäljare och serviceutveckling kommer Olsborg även att ansvara för kommersiell digitalisering.

Arek Nowinski, chef för Volvo Europa, blir chef för internationella marknader. Detta innebär att cheferna för Volvos verksamheter i USA, Kanada, Asien-Stillahavsområdet och Latinamerika kommer att rapportera till honom istället för till Annwall.

Gretchen Saegh-Fleming, global marknadschef. (Foto: Thomas Johansson/TT)
Gretchen Saegh-Fleming, global marknadschef. (Foto: Thomas Johansson/TT)

Gretchen Saegh-Fleming, global marknadschef, får utökat ansvar för kundupplevelsen. Hon ansvarar sedan tidigare för varumärke, kundvård samt kundupplevelseinsikter och analyser.

Samtliga förändringar träder i kraft den 1 november.

Det återstår att se hur denna omstrukturering kommer att påverka Volvos framtida strategi och försäljning.

Cybertruck – för vass för Europa?

De som bokat en Cybertruck i Europa kan få problem. Bilen uppfyller inte EU:s alla krav på en säker bil. Den är bland annat för vass. Teslas Cybertruck

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS