Dagens PS

Tom Kristensen: ”det hade varit bättre om jag var svensk”

Tom Kristensen Audi
Tom Kristensen och vinnarbilen Audi LMP1. (Foto: Rolex)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 31 aug. 2022Publicerad: 31 aug. 2022

På plats i Kalifornien intervjuade vi danska racingföraren Tom Kristensen, även känd som Mr. Le Mans, som vunnit hela tio procent av historiens alla Le Mans-lopp.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tom Kristensen på Pebble Beach

Tom Kristensen på Pebble Beach. (Foto: Rolex)

Mannen, myten legenden

Tom Kristensen, född 1967 i Danmark, har permanent ristat in sig i motorsportens historieböcker efter att ha vunnit totalt 9 av 90 Le Mans-lopp, det vill säga hela 10 procent.

Nästa år, 2023, firas 100 år av Le Mans och av diverse historiska skäl har inte hundra lopp genomförts men det första loppet gick av stapeln den 26–27 maj 1923.

Firandet började redan under Monterey Car Week där Rolex Motorsports Reunion gick av stapeln.

Rolex visade även upp 100 år av Le Mans-bilar i samband med Pebble Beach Concours d’Elegance.

Toms första Le Mans-race var 1997 tillsammans med bland andra svensken Stefan Johansson.

Fram till sista lopp 2014 vann han hela nio gånger: 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 och 2013

Tom blev Rolex-ambassadör 2010 och eftersom Rolex sponsrar stora delar av Monterey Car Week gavs vi möjligheten att intervjua den legendariska racingföraren.

ANNONS
Le Mans

Tom har vunnit Le Mans hela 9 gånger. (Foto: Rolex)

En nostalgitripp av rang

”Det finns många kända racingförare här – Andre Pescarola, Jackie Ickx, Jochen Mass och flera andra som är på plats enbart för nostalgins skull” berättar Tom.

Han blickar tillbaka på sin karriär med en rättfärdigad belåtenhet och romantiserar minnen från förr.

”Jag är en racingförare varje dag” säger han och ser till så att vi får syn på hans Rolex Daytona i roséguld. Rolex har sponsrat Le Mans sedan 2001 och sedan dess har vinnaren fått en Rolex Daytona.

När Tom får frågan om vilken era han helst hade kört i svarar han “jag hade kört i alla eror och har fått möjligheten att köra en hel del bilar” – han räds inte för de eror som skördade fler offer än andra.

”Under mitt lopp 2013, där jag fick min nionde vinst, dog en av mina stallkamrater Allan Simonsen i en olycka men då fortsatte jag att köra, mest för min pappas skull som hade gått bort tidigare det året.” Den nionde vinsten dedikerades till Allan, Toms landsman.

Tom Kristensen får en Rolex

Tom Kristensen får en Rolex-klocka. (Foto: Rolex)

Lika ödmjuk som framgångsrik

ANNONS

Trots ett CV som ligger i samma hög som några av bilvärldens främsta racingförare genom alla tider är Tom oerhört ödmjuk och framstår som väldigt sympatisk.

Hans passion sträcker sig bortom bilarna och den sociala biten är en viktig beståndsdel för honom.

De flesta skildringarna innefattar personer han träffat under sin tid som Le Mans-förare och om inte annat kommer hans familj och barnbarn ofta på tal.

”Jag hade siktet inställt på Le Mans från början” fortsätter Tom. Inspirationen kom från Jon Nielsen, en dansk som vann Le Mans 1990.

”Eftersom jag kom från ett litet land utan F1 var det Le Mans som gällde. Det hade nog varit bättre om jag var svensk” säger Tom med glimten i ögat.

Med det sagt imponeras han av the Superswede, vår kära Ronnie Petterson, hans liv och hans otroliga bilkontroll.

Att komma från Danmark, vars motorsportshistoria inte är lika rik som den svenska, för att sedan ta sig upp till Le Mans är ruskigt imponerande.

Det är till och med så imponerande att Tom adlades av den danska drottningen i augusti 2014. I januari 2018 blev han även invald i Danish Sports Hall of Fame.  

Rolex Monterey Motorsports Reunion

Tom på Laguna Seca Raceway. (Foto: Rolex)

ANNONS

En karriär som heter duga

”Jag har tävlat i 38 år och under 18 år i Le Mans hade jag 16 lagkamrater och varenda en kan jag kalla för en vän” berättar Tom.

Från att ha börjat i en manuellt växlad Porsche WSC-95 som var väldigt rå till att gå vidare till en BMW V12 LM och sedermera LMR med sekventiell låda behövde han ständigt anpassa sig.

Därefter vankades det Audi R8 – LMP900-bilen alltså – följt av Bentley Speed 8 för att sedan köra Audi R10 TDI som hade en tolvcylindrig dieselmotor vilket skedde i samband med lanseringen av Audi Q7 V12 TDI.

Det fortsatte på Audi-spåret av olika slag hela vägen tills 2014.

Det gick från att under 90-talet vara rått och analogt till nästan motsatsen under senare delen av karriären.

Racingbilar visar vägen för produktionsbilar och är nästan alltid den huvudsakliga anledningen till att biltillverkare sysslar med motorsport.

Det är både ljusteknologin som utvecklats av racingen – inte minst under nattstinterna på Le Mans – och hybridsystem och liknande.

Tom Kristensen kör satan.

Tom Kristensen kör för kung och fosterland. (Foto: Rolex)

ANNONS

Slutspurten

Tom Kristensen drog sig tillbaka från motorsporten 2014.

Han jobbar nu med Audi och som Rolex-ambassadör. Han är även skrivit en bok om sitt liv – Mr. Le Mansoch bor i Danmark. 

Att vinna tio procent av alla Le Mans-tävlingar är motsatsen till att gå på månen fast nio gånger om.

”Tyck inte synd om mig” avslutar Tom Kristensen när vi undrar om han även rastar bilen på fritiden. Det gör vi inte.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS