Dagens PS

Tjänstebilsförarna väljer el och ratar diesel

Närmare hälften av tjänstebilsförarna, eller 47 procent, skulle välja en elbil om de skulle byta tjänstebil nu. Elbilarna stärker därmed sin ledande position som förstahandsval. Det visar LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer. (Foto: TT)
Närmare hälften av tjänstebilsförarna, eller 47 procent, skulle välja en elbil om de skulle byta tjänstebil nu. Elbilarna stärker därmed sin ledande position som förstahandsval. Det visar LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2024Publicerad: 27 maj 2024

Elbilar fortsätter att dominera tjänstebilsmarknaden. Nästan hälften, 47 procent, av förarna anger att de skulle välja en elbil om de fick chansen i dag.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Diesel backar i stället enormt medan elbilar och hybrider växer. Trots att miljöbonusen för personbilar försvann över en natt, är intresset för eldrivna alternativ fortsatt stort.

Detta enligt LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer, som kartlägger svenska tjänstebilsförares preferenser.

Räckviddsångest fortfarande aktuellt

“Det är verkligen positivt att se att efterfrågan på el och laddhybrider inte har avtagit, trots att miljöbonusen försvann så plötsligt,” säger Frank Alofs, vd för LeasePlan Sverige.

“Samtidigt visar undersökningen att det finns en oro kring räckvidd och laddinfrastruktur, och många anser att regeringen inte gör tillräckligt för att underlätta övergången till elbilar.”

Räckviddsångest och brist på laddstationer är ju fortfarande de främsta anledningarna till att vissa tjänstebilsförare tvekar inför elbilen. Men det finns också ljusglimtar.

Antalet laddpunkter i Sverige har ju ökat stort det senaste året, och allt fler förare börjar känna sig bekväma med att ta elbilen på längre resor.

Räckviddsångest och brist på laddstationer oroar fortfarande
Räckviddsångest och brist på laddstationer oroar fortfarande (Foto: TT)

Saknar miljöbonusen

ANNONS

“Utbyggnaden av laddinfrastrukturen går framåt, men det finns fortfarande utmaningar, särskilt utanför storstadsområdena,” konstaterar Frank Alofs.

“Det är viktigt att tjänstebilsförare känner sig trygga med att kunna resa i hela landet utan att behöva oroa sig för att bli stående utan laddmöjligheter.”

Tjänstebilsförarna tycker också att regeringen inte gör tillräckligt för att främja valet av elbil framför bensin. Att miljöbonusen togs bort ses också som en dolk i ryggen.

Läs även:
Här är Sveriges populäraste tjänstebil. Dagens PS
Gör som OS-stjärnan – välj rätt tjänstebil. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]