Dags att bjuda på ett “Bäst i alla tester” igen. Nu fokuserar vi på tre européer som lämpar sig utmärkt som tjänstebilar.
Tjänstebil: Tre heta européer – vem vinner?
Mest läst i kategorin
Det skrivs mycket om bilar som byggs i Kina som beläggs med tullar.
Trump som vill ha 200 procent tullar på bilar som säljs till USA, och att vissa länder är rädda för mjukvaran i de nya elbilarna.
Vad kan då passa bättre än att stämma av läget bland tre europeiska suvar och se vilken som är bäst?
Den här gången har vi valt att ställa Peugeot E-3008, Renault Megane E-tech och Skoda Enyaq mot varandra för att ge dig en chans att ta rätt beslut om du går i köptagen.
Läs också: Stadsduell: Mini Cooper SE vs Abarth 500e
I den här artikeln ställer vi tre populära el-suvar mot varandra för att se vilken som är bäst.
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt.
På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Senaste nytt
Plats 3 – Peugeot E-3008
Snittbetyg: 67,5
Pris: 409 900 kronor
Peugeot e-3008 är en bekväm elbil med lyxig interiör och imponerande räckvidd.
Även om den inte är revolutionerande, erbjuder den en avslappnad körupplevelse och en känsla av välbefinnande bakom ratten.
Den har dock lite snålt lastutrymme för att vara en så kallad suv.
Läs också: Peugeot laddar upp med nya mästare i räckvidd
Plats 2 – Renault Megane E-tech
Snittbetyg: 82,38
Pris: 399 900 kronor
Den här bilen imponerar med sin fantastiska design och en interiör av högsta kvalitet. Dessutom erbjuder den ett infotainment-system som står i en klass för sig.
Några nackdelar
Tyvärr är takhöjden i baksätet något begränsad och lasttröskeln till bagageutrymmet är väl tilltagen. Dessutom kan sikten bakåt vara något begränsad.
Läs också: Renaults kaxiga kampanj mot Tesla
Plats 1 – Skoda Enyaq
Snittbetyg: 88
Pris: 559 900 kronor
Škoda har ännu en gång lyckats skapa en bil som kan vara ett bättre köp än motsvarande Volkswagen.
Enyaq överträffar både ID.4 och Audi Q4 e-tron på flera punkter.
Den kör lika bra som sina kusiner, har en mindre irriterande och mer praktisk interiör (särskilt jämfört med ID.4) och kostar ungefär lika mycket eller mindre än sina syskonrivaler.
Det negativa är att den inte laddar så fort, och att den kanske inte den absolut roligaste bilen att köra.
Dessutom måste du lägga till en hel del tillval för att få en tillräckligt rustad bil.
Läs också: Škoda Enyaq RS: Överviktig tjeck i träningsoverall
Plats | BIL HYBRID | Listpris Augusti 2024 | Snittbetyg | Antal tester | Totala poäng |
3 | Peugeot E-3008 | 409 900 kronor | 67,5 | 8 | 540 |
2 | Renault Megane E-tech | 399 900 kronor | 82,38 | 8 | 659 |
1 | Skoda Enyaq | 559 900 kronor | 88 | 10 | 880 |
Topplista: Bästa tjänstebilarna enligt experterna
Här är sju tjänstebilar att fundera över. Det är Ynnor som tagit fram en lista på de mest populära tjänstebilarna 2024. Vi plockade ut sju av dem och
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.