Under åren har vi testat hundratals elbilar, men några har utmärkt sig genom att vara roliga att köra, något som inte alltid är fallet med en elbil.
Tio roligaste elbilarna vi har kört
Mest läst i kategorin
Galen acceleration är något som ofta omnämns när det kommer till elbilar. Men bara för att en bil har nackbrytande acceleration blir de inte per automatik rolig att köra.
Ett praktexempel är Mazda MX-5 som tveklöst är en av marknadens roligaste bilar.
Fortsättningsvis är bilar som Dacia Sandero – så kallade gasen-i-botten-bilar – oerhört roliga eftersom de går att köra med plattan kontant i mattan.
Nedan följer de tio roligaste elbilarna vi har kört i bokstavsordning.
En varierad lista
Det finns något av en röd tråd i listan nedan – små stadsbilar
Senaste nytt
BMW i3 S
BMW i3 har flera år på nacken, men tack vare dess futuristiska design ser den fortfarande modern ut.
Bakhjulsdriften i kombination med nästintill cykeldäck gör den dessutom riktigt körglad.
Dacia Spring
Med sina 45 hästkrafter är Dacia Spring en typisk gasen-i-botten-bil. Den går att köra för kung och fosterland precis hela tiden, utan att riskera vare sig liv eller körkort.
Honda e
Honda e, vinnare av Årets Högsta Växeln-bil 2020, är med sina kompakta dimensioner, bakhjulsdrift och lekfulla väghållning en genuint körglad bil. Tyvärr är den också väldigt dyr.
Hummer EV
Hummer EV är inte körglad på samma sätt som Dacia Spring, men den maffiga amerikanarens 1 000 hästkrafter och fullständigt brutala prestanda gör att det inte är omöjligt att skratta åt hur bisarr den är.
Mini Cooper SE Cabriolet
Mini Cooper SE Cabriolet tar den naturnära upplevelsen en cabriolet kan erbjuda till nästa nivå.
Dess gokart-liknande väghållning, knäpptysta drivlina, och möjligheten att erbjuda vinden i håret gör bilen riktigt körglad.
Pininfarina Battista
Pininfarina Battista erbjuder en körupplevelse olik någon annan elbil. Utöver att vara helt sanslöst snabb – något 1 914 hästkrafter garanterar – känns den som en levande varelse.
Porsche Taycan
Porsche Taycan fullständigt osar kompetens och känns i mångt och mycket som en eldriven Porsche 911. Den är således förvånansvärt rolig att köra.
Renault Twizy
Renault Twizy, som vi tidigare har kört på gokartbana, är minimal i storlek, och är helt fantastisk att susa omkring i, särskilt inne i stan.
Smart EQ Fortwo
Smart EQ Fortwo, är lika andra bilar på denna lista, väldigt liten och kan köras för kung oh fosterland utan att någon egentligen märker av det.
Volkswagen e-up/Škoda Citigo-e/Seat Mii Electric
Volkswagen e-up, Škoda Citigo-e, och Seat Mii Electric, är alla egentligen samma bil.
Men receptet – småbilar med elmotor – är oslagbart och alla tre bilar är fantastiskt charmiga.
Andra nämnvärda elfordon i kategorin roligast
Vi har kört en rad elbilar – och andra fordon – som även de förtjänar lite extra tid i rampljuset.
Cupra UrbanRebel Racing Concept
Cupra UrbanRebel Racing Concept är en tvättäkta rallycrossbil.
Vi fick möjlighet att köra den dels på en grusoval, dels i samband med Race of Champions. Båda gånger var det med ett stort leende på läpparna.
Renault Kangoo E-Tech
Även om Ford E-Transit vann Årets Högsta Växeln-transportbil var det inte för dess kördynamiska egenskaper.
Den kronan går i stället till Renault Kangoo E-Tech vars köregenskaper – utan last – gör den riktigt rolig att ratta.
Scania Citywide LE
Scania Citywide LE är egentligen inte en bil, utan en buss. Men eldriften innebär att den är förvånansvärt pigg och sensationen av att sitta framför framaxeln är speciell.
Att dessutom kunna trycka på knappar för att öppna och stänga dörrarna är oslagbart.
Läs även: Topplistan – de fem dyraste bilarna vi testat
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.